RECENSIE: Depeche Mode - Tour of the Universe

Depeche Mode – Tour Of The Universe: Barcelona 20/21.11.09
recensie cijfer 2010-12-01 Tja, daar stonden we dan met een in waarde zwaar gedevalueerd ticket voor de zondag van Pinkpop 2009. Gelukkig scheen de zon, was het gezelschap de moeite en kwam Dave Gahan er een tijdje later weer volledig bovenop. Tour Of The Universe: Barcelona 20/21.11.09 bevat één dvd en twee cd’s met daarop een compilatie van twee concerten die Depeche Mode een dik jaar geleden gaf in de Catalaanse stad uit de titel. Natuurlijk haalt de registratie het niet bij de real deal, maar we zien en horen er wel duidelijk aan af dat we heel wat gemist hebben die zondag in mei.

Na de opening, waarin meteen drie tracks van het meest recente album -Sounds Of The Universe (2009)- de revue passeren, kunt u zich grotendeels opmaken voor een aaneenrijging van sterk uitgevoerde versies van klassiekers als ‘Walking In My Shoes’, ‘It’s No Good’, ‘A Question Of Time’, ‘Home’, ‘Policy Of Truth’, ‘I Feel You’, ‘Enjoy The Silence’, ‘Never Let Me Down Again’, ‘Stripped’, ‘Behind The Wheel’, ‘Personal Jesus’ en ‘Waiting For The Night’. U leest het al, naast het laatste album ligt de nadruk vooral op de jaren 1986-1997; Depeche Mode’s meest creatieve en succesvolle periode. Niets mis mee, maar echt uitdagend, verrassend en opvallend is de setlist niet.

Hoe dan ook, Depeche Mode is een band met een enorm goede live reputatie en die weet ze hier wederom waar te maken. Dave Gahan en Martin L. Gore zijn goedgemutst en goed bij stem, de muzikanten hebben er hoor- en zichtbaar plezier in, staan strak te musiceren en gieten hier en daar een afwijkend, maar live absoluut waardevermeerderend sausje over de tracks heen. Kortom, alle ingrediënten om het publiek te laten smullen, en dat doen ze, zijn aanwezig.

De dis is bij een concert van Depeche Mode overigens niet alleen muzikaal. De visuele bijdragen van Anton Corbijn zijn beslist de moeite waard. Zo indrukwekkend als de visuals van bijvoorbeeld de Exciter-tour is het echter niet; tenminste, op deze registratie komt dat er niet zo uit. De camera is regelmatig, logischerwijs, dicht bij de muzikanten waardoor een en ander nogal korrelig en fragmentarisch tot ons komt en de ware intensiteit van de visuals simpelweg lastig te beoordelen valt. Tour Of The Universe: Barcelona 20/21.11.09 is, ondanks deze kanttekening, wel gewoon wederom een prima tour-document van Depeche Mode dat met name dankzij de twee cd’s niet te missen is voor de fans.

Eerdere recensies van Depeche Mode:
- 30-06-2009: Sounds of the Universe;
- 16-01-2007: The Best Of.