RECENSIE: Liars - Sisterworld

Liars – Sisterworld
recensie cijfer 2010-08-08 Is Liars een nieuwe richting ingeslagen? Je zou het haast denken als je aan openingsnummer ‘Scissor’ begint. Harmonieuze zang en minimale begeleiding. Alsof Liars Nick Cave probeert na te doen. Maar niets is minder waar natuurlijk. Het nummer is nog geen halve minuut onderweg of de gitaren komen met veel geweld binnenstormen. Wat dat betreft is Liars geen spat veranderd sinds debuutplaat They Threw Us All in a Trench and Stuck a Monument on Top. Sisterworld is een plaat die volstaat met werk zoals we dat kennen van Liars. In de loop de jaren is de groep een tikje voorspelbaar geworden misschien, maar fijn is het nog altijd.

Gelukkig is er nog genoeg ruimte voor experiment en verrassing. Wat te denken van de zoemende electro onder ‘No Barrier Fun’, ondersteund door wederom Nick Cave-achtig gebrom. Zoals we van Liars gewend zijn is ook Sisterworld allerminst een optimistische plaat. Nee, we zijn allemaal verdoemd en dat zullen we weten ook. Die pessimistische toon komt het best naar voren op ‘Scarecrows on a Killer Slant’, waarin het refrein niets minder zegt dan “Kill them all!”. Geen zondagmiddagplaat dus. Hoogtepunten zijn ‘Proud Evolution’ en ‘Goodnight Everything’, dat niet misstaan had als soundtrack van een horrorfilm.

Sisterworld is ‘gewoon’ weer een fijne plaat van Liars, die volstaat met een flinke bak gitaarherrie. Misschien wat gedoseerder als op eerder werk, maar daarom des te doeltreffender. De formule rustig – hard – rustig – hard kan je na vier nummers echter wel dromen. Dat Liars nog altijd overal de donkere kant van inziet is te prijzen; positieve muziek is er toch al veel te veel van. Voor de Liars fans is Sisterworld niet te missen, maar als je op het randje van een depressie zit kun je Sisterworld beter overslaan; dan kom je er namelijk geheid niet meer bovenop.
Recensent:Harm Groustra Artiest:Liars Label:Mute Records
Cords – Collage2

Cords - CollageIn 1999 hield Cords , de noiserockband uit Deventer rond frontvrouw Simone...