RECENSIE: King's X - Live Love in London

King’s X - Live Love In London
recensie cijfer 2010-10-25 Dit is de eerste officiële dvd release van King’s X. Het trio wordt door de internationale pers en rockfanaten in het algemeen beschouwd als één van de meest bizarre en ongewone acts in het rockwereldje. De Amerikaanse band combineert progressieve metal, funk en soul samen met vocale arrangementen zoals The Beatles dat destijds deden. De geschiedenis van deze rockers begint al in 1979 wanneer bassist en vocalist Doug Pinnick en drummer Jerry Gaskill deelnamen aan een project dat amper een maand later uiteen viel. Gaskill verrichte wat demowerk en liep zo gitarist Ty Tabor tegen het lijf. Ook Pinnick vond het gitaarspel van Tabor indrukwekkend en de drie besloten om het samen te proberen. Rond 1987 veranderde men de naam van de band van Sneak Preview naar King’s X en dit op aanraden van Sam Taylor, toen vice president van ZZ Top’s productiemaatschappij. In 1988 verscheen dan hun debuut Out Of The Silent Planet. De plaat werd internationaal zeer goed onthaald maar eindigde toch in een commerciële flop. Gretchen Goes To Nebraska, Faith Hope Love, Dogman en Ear Candy deden het heel wat beter en King’s X verwierf de naam en faam die ze verdienden. Hoewel King’s X altijd als één van de meest progressieve groepen werd beschouwd, kwam de laatste jaren toch wat sleet op hun reputatie. Albums als Ogre Tones en XV zijn slechts een schim van wat dit trio in het verleden uitbracht.

Live Love In London werd opgenomen in januari 2009 in de Electric Ballroom in Londen. Reden hiervoor is, volgens Ty Tabor, dat Londen de eerste plaats ter wereld was die King’s X omarmde en accepteerde. De dvd is de eindfase van een toer die als promotie diende voor hun laatste studio album XV. De fan krijgt met 'Alright', 'Move', 'Pray' en 'Go Tell Somebody' inderdaad vier songs uit hun meest recente schijf. De uitvoeringen ervan krijg je in de eerste helft van het optreden voorgeschoteld en hebben eigenlijk niks om het lijf. Dit is gewoon kwestie van je laatste release zoveel mogelijk te promoten. De nadruk ligt vooral op de zes eerste albums en gelijk hebben ze. Hun debuut Out Of The Silent Planet, opvolger Gretchen Goes To Nebraska, hun derde Faith Hope Love bevatten songs met sublieme grooves en onberispelijke samenzang tussen Pinnick en Tabor. Op deze live dvd gaat het duo af en toe wel de mist in. Je kunt gerust stellen dat ze op bepaalde momenten gewoon vals klinken. Naarmate de set vordert en klassiekers als 'Goldilox', 'Over My Head' en 'Visions' van stal gehaald worden, komt de vaart er uiteindelijk toch in. Blijkbaar is deze registratie een perfecte weerspiegeling van het King’s X anno 2010. De energie die het King’s X van weleer hanteerde is er niet meer en dat vertaalt zich naar de opname. Slecht is ie niet, super is daar tegenover bezwaarlijk te noemen.

Positieve noot is de beeldopname zelf. De beeldkwaliteit is meer dan goed te noemen en de shots wisselen in aanvaardbaar tempo. Wie alles in huis wil halen kan naast de dvd ook tot de aanschaf van de dubble cd versie overgaan.

Eerdere recensies van King's X:
- 14-05-2008: XV.
Recensent:Gunther Moens Artiest:King's X Label:Inside Out