RECENSIE: VUUR - In This Moment We Are Free - Cities

VUUR
recensie cijfer 2017-10-21 We kunnen er niet omheen, wanneer je ver van te voren verkondigt dat er een nieuwe progressieve metalband aankomt met daarin als blikvanger een van de beste zangeressen van Nederland dan heb je de aandacht. De verwachtingen over VUUR met daarin Anneke van Giersbergen zijn dan ook hooggespannen. Iedereen die Anneke heeft gevolgd vanaf het moment dat ze in The Gathering de microfoon greep weet waartoe zij in staat is. Of het nu metal is of een album vol kinderliedjes, Anneke weet je altijd te raken, maar laten we ondanks alle aandacht voor de charismatische frontvrouw vooral niet vergeten dat In This Moment We Are Free- Cities vooral een bandprestatie is.

Anneke heeft van haar vorige project The Gentle Storm (met Arjen Lucassen) de meeste live-muzikanten meegenomen naar VUUR. Zo is daar gitarist Ferry Duijsens en horen we ook weer de bekende ritmesectie met Johan Van Stratum op bas en meesterdrummer Ed Warby . Op de achtergrond is natuurlijk ook weer Joost van den Broek aanwezig, die behalve voor de productie ook voor het spaarzame toetsenwerk heeft gezorgd en een bijdrage aan de composities heeft geleverd. VUUR is daarnaast nog aangevuld met gitarist Jord Otto die we nog kennen van Revamp en My Propane.

Behalve Anneke en Joost hebben ook de beide gitaristen hun compositorische steentje bijgedragen en heeft Anneke ook nog wat hulp ingeroepen van een paar van haar vrienden uit de metalwereld. Opvallend is dat elke songtitel als subtitel een stadsnaam heeft meegekregen. De teksten gaan dan ook op Annekes eigen, poëtische wijze over de genoemde steden.

Bij de term progressieve metal denk je al snel aan zware riffs vermengd met allerlei tempowisselingen en muzikale gymnastiek , maar In This Moment We Are Free- Cities is verrassend toegankelijk. Natuurlijk horen we regelmatig virtuoze gitaarsolo’s en pittige riffs langskomen, maar door Annekes stem, het subtiele toetsenwerk en het feit dat er regelmatig gas wordt teruggenomen komt de plaat niet al te zwaar over.

Na een vrij stevig begin met ‘My Champion – Berlin’ en het log ploegende ‘Time - Rotterdam’ worden ook in de andere songs de progressieve elementen regelmatig flink uitgebouwd. Het blijft gelukkig wel metal en behalve dat deze muziek Anneke past als een warme jas, en haar stem er al snel voor zorgt dat de muziek goed klinkt, zijn ook de composities van absoluut topniveau. Je hoort daarbij ook dat Anneke van al haar projecten wat meegenomen heeft. Zo horen we echo’s van The Gentle Storm, Ayreon en Devin Townsend in ‘The Martyr And The Saint – Beirut’ en klink The Gathering door in ‘Valley Of Diamonds – Mexico City’ dat in sommige stukjes wel wat aan ‘Travel’ doet denken. De invloeden van haar solowerk komen mooi naar voren in de wat meer compacte liedjes zoals ‘Freedom – Rio’.

Het album dooft als de beroemde Parijse nachten, zwoel en sfeervol, met ‘Reunite – Paris’. Na een akoestisch begin gaat het in deze track alsnog lekker donderen horen we Anneke met haar beroemde sirene als in de beste dagen van The Gathering. Een fraai einde van een album dat vele jaarlijsten gaat beklimmen. De verwachtingen worden volledig waargemaakt. Anneke en haar band hebben het vuurtje flink opgepord.
Recensent:Jan Didden Artiest:VUUR Label:Inside Out
JJ

Jack Johnson - All The Light Above It Too Jack Johnson , de meester der ultra-relaxte singer-songwriters, heeft zijn...