RECENSIE: Heroes and Zero - Simian Vices Modern Devices

Heroes & Zeroes - Simian Vices Modern Devices
recensie cijfer 2010-09-20 Heroes & Zeroes is een Noorse band, bestaande uit Jurgen Undelstvedt, Simen Krostie Lagesen en Arna Kjelstrud Mathisen (zang/gitaar, bas, drums/keyboard). In eigen land zijn ze al aardig bekend dankzij debuut album Strange Constellations. Die eerste cd ging daar genoeg over de toonbank om in Noorwegen tot één van de best verkochte debuut albums van 2007 te behoren. Daarnaast werd een single van die plaat, ‘Into The Light’, gebruikt in de game FIFA 2008.

Dat is goed te begrijpen, want de muziek van Heroes & Zeroes leent zich goed voor de flitsende menuutjes van deze soccertitel. Ook op album twee, Simian Vices Modern Devices bedient de band de luisteraar met tot in de randjes afgewerkte moderne rockmuziek. Er is weinig ruimte voor originele uitspattingen. Het enige wauw-moment kom je tegen in track zes uit tien, ‘Fattening Frogs For Snakes’, waar de bandleden het nummer met een lange jamsessies beëindigen.

Een ander hoogtepunt is afsluiter ‘Via Sattelites’. Mathisen verruilt hier zijn drums voor toetsen. Het resultaat is een prachtig liedje met een langzame opbouw, die aan het einde uit elkaar te lijkt te gaan spatten in instrumentaal geweld... maar dat toch niet doet. Het is een mooie schijnbeweging waar je voor enkele momenten een tikkie onthutst door kan raken.

Helaas zijn de resterende acht songs op deze cd nogal saai. Opener ‘Simian Vices’ bijvoorbeeld, klinkt in het begin nog best lekker. Maar de lengte van de track is simpelweg te lang. De zang, gitaren, drums blijven vrijwel hetzelfde doen wanneer de teller op vier minuut tien staat als wat ze deden toen het nummer begon. En met maar twee hoogtepuntjes, is Simian Vices Modern Devices helaas niet de luistermoeite waard.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Heroes and Zero Label:Suburban Records
The Black Angels – Phosphene Dream

The Black Angels - PhospheneErgens tussen Jefferson Aiplane, The Doors en The 13th Floor Elevators vinden...