RECENSIE: Cords - Collage

Cords – Collage2
recensie cijfer 2010-05-03 In 1999 hield Cords, de noiserockband uit Deventer rond frontvrouw Simone Holsbeek, het voor gezien. Het plotselinge overlijden van drummer (en Holsbeek’s partner) Arnoudt Pieters gooide in 2004 roet in het eten van een reünie, maar was bovenal een drama voor alle naasten. Tien jaar na het opdoeken van de band stonden leden van het eerste uur Trush Morsink (gitaar) en Marc Fabels (bas), aangevuld met nieuwelingen Alwin Wubben (gitaar) en Jérôme Miedendorp de Bie (drums), ineens toch weer twee exclusieve avonden met Holsbeek te rocken in de Hengelose Metropool. En omdat dat toch wel erg goed voelde, besloot Cords tot een definitievere hereniging met meerdere optredens. Op nieuw plaatwerk is het nog even wachten, maar om het begin van het tweede leven van de band toch kracht bij te zetten is daar Collage; een fraai vormgegeven cd/dvd-pakketje dat grotendeels terugkijkt, maar toch ook al iets van wat komen gaat verklapt.

Het cd-gedeelte van Collage bevat naast zeven nummers die het stempel b-kantje, bijzondere live-versie of previously unreleased dragen immers ook drie gloednieuwe tracks. En ja, de verse songs ‘Pages’ (energiek en poppy), ‘White Plains’ (spannend en bezwerend) en ‘Favourite Chair’ (noisy) smaken absoluut naar meer. Ook het respectievelijk twaalf, vijftien en zestien jaar oude ‘The Chase’, ‘Simple Truth’ en ‘Fearless’ doen best aardige zaken, maar de restjes van weleer zijn niet allemaal even urgent.

Ook niet echt essentieel, maar voor een keer of twee wel leuk en inzichtelijk als historisch overzicht is de bijbehorende dvd waarop u een vijf kwartier durende greep uit het (van beeld- en geluidskwaliteit wisselende) video-archief van de band voorgeschoteld krijgt. Een optreden in een Australische ontbijtshow, een cover van Shocking Blue’s ‘Venus’ bij Hanneke Groenteman’s televisieprogramma De Plantage, een live-uitvoering van ‘Storm’ samen met het Metropole Orkest, wat muziek video’s, een eerbetoon aan Kurt Cobain; het komt allemaal voorbij en meer.

Of en hoe oude favorieten als ‘True Heroes’, ‘All Or Nothing’, ‘The Swimmer’, ‘Sugar Riot’, ‘24 Hrs’, ‘Bikini Pain’, ‘Storm’ en ‘Rain Rain’ anno nu gebracht worden, blijft na consumptie van Collage echter gissen. Er is immers, onbegrijpelijkerwijs, voor gekozen om op de dvd slechts in vier nummers van de shows in Hengelo te voorzien. Een gemiste kans want ruimte zat en het had de dvd ook iets meer een stand-alone status meegegeven. Voor de gehele ervaring van de herboren Cords pikt u dus beter een van hun aangekondigde shows mee en wacht u op de hopelijk snel volgende full length. Collage maakt naar beiden in ieder geval nieuwsgierig en is voor de fans een prima aanvulling op hun collectie.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Cords Label:Pias
Various Artists – Next stop... Soweto vol.2

Various - Next Stop... Soweto vol 2De tweede halte van de Next stop… Soweto serie vormt een overzicht van de...