RECENSIE: Men Among Animals - Run Ego

Run Ego – Men Among Animals
recensie cijfer 2010-04-21 Het Deense vijftal Men Among Animals kent geen bescheidenheid. Zonder blikken of blozen beweren zij dat het nieuwe album Run Ego hun meesterwerk is, en dat amper drie jaar na hun debuut. Dat schept bepaalde verwachtingen, die op basis van hun live optredens overigens al deels zijn ingelost. Tenminste, als we de recensies daarvan moeten geloven.

De cd gaat in ieder geval mysterieus van start door middel van een intro, dat naadloos overgaat in ‘Menth Reloaded’. Al snel blijkt dat we hier met de Deense tegenhanger van TV on the Radio te maken hebben. De gelijkenissen zijn immers treffend; het gebruik van afwijkende ritmes, de zangstijl en de algehele prikkelende vreemdheid. Dit pakt echter de ene keer beter uit dan de andere. Zo ligt ‘White’ een stuk prettiger in het gehoor dan ‘Sunset und Titan’. Al met al is Run Ego typisch zo’n album dat een paar luisterbeurten nodig heeft, voordat de arrangementen echt goed tot je doordringen.

Het gaat echter wat te ver om van een ware groeibriljant te spreken. Daarvoor staan er teveel nummers op het album. Dit leidt er onder meer toe dat het geheel net niet gefocust genoeg is. Wat dat betreft kunnen ze nog wat leren van TV on the Radio. Dat neemt echter niet weg dat er ook naar het einde toe nog genoeg te genieten is. Neem bijvoorbeeld het nummer ‘The Coast’. De conclusie is dan ook dat Run Ego geen meesterwerk is. Desalniettemin is het zeker te begrijpen waarom de heren van Men Among Animals apetrots zijn op dit album.

Eerdere recensies van Men Among Animals:
- 29-11-2007: Bad Times, All Gone.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Men Among Animals Label:Tapete Records