RECENSIE: Swallow the Sun - New Moon

Swallow The Sun – New Moon
recensie cijfer 2009-12-30 Swallow The Sun is een doom/death formatie die ondanks het regelmatig uitbrengen van prachtige platen slechts marginaal bekend is. De Finse band is in 2000 opgericht en het nieuwe album New Moon is het vijfde album van het zestal. Muzikaal brengt de groep een mix van doommetal, deathmetal, en gothic en vertoont daarbij raakvlakken met het Zweedse Katatonia maar ook met de eveneens Finse doomband Unholy. Misschien is het de tijd niet voor dit soort muziek, want ondanks de lovende kritieken die de band bij elk album ten deel valt hoort Swallow The Sun nog steeds niet bij de grote namen.

Ook op New Moon klinkt Swallow The Sun weer geïnspireerd en weet met het kleine uurtje dat het album duurt de aandacht moeiteloos vast te houden. Opener ‘These Woods Breathe Evil’ is een midtempo nummer waarin gelijk stevig van leer wordt getrokken. De blackmetal scream van zanger Mikko Kotamaki gaat hierin door merg en been. De band klinkt daarbij duister en neigt wat naar Katatonia uit de beginjaren, wat ook komt door de rustige stukken en het opvallend verzorgde gitaarwerk van Juha Raivio en Markus Jamsen. Die link naar Katatonia is nog duidelijke in het melodieuze ‘Falling World’ waar Kotamaki zijn normale stem gebruikt en bewijst een prima zanger te zijn. Ook hier is het gitaarwerk fabelachtig mooi. ‘Sleepless Swans’ is een puur doommetal nummer en ook ‘Heaven Cries Blood’ is redelijk traditioneel, al valt het pianogeluid hier wel op. In ‘Light On The Lake’ duikt er wat ijle vrouwenzang op, wat samen met de grunt van Kotamaki voor een enigszins gothic geluid zorgt, al maakt de plotselinge tempoversnelling dat het niet al te lieflijk wordt. Afsluiter ‘Weight Of The Dead’ is het meest opvallende nummer wat vooral komt door het orkestraal klinkend slotstuk wat op ‘Carmina Burana’ van Carl Orff gebaseerd lijkt.

Je blijft je afvragen waarom dit soort bands niet op wat meer waardering kunnen rekenen. Swallow The Sun is een topper in dit genre en ook het vijfde album van de Finnen is kwalitatief dik in orde. Evenals de vier voorgaande albums overigens.
Recensent:Jan Didden Artiest:Swallow the Sun Label:Spinefarm
Channah – No Way Back

Channah - No Way BackVanaf de hoes kijkt Channah van ‘t Riet je als luisteraar uitnodigend aan,...