RECENSIE: Late Night Venture - Illuminations

Late Night Venture - Illuminations
recensie cijfer 2009-12-13 De Deense band Late Night Venture draait al sinds 2000 mee, maar behoeft in Nederland nog wel een introductie. Brachten optredens de band het afgelopen jaar in onder andere Berlijn en Luxemburg, naar ons beste weten werd ons koude kikkerlandje nog niet aangedaan. Overigens was die start in 2000 wel een beetje een valse start, aangezien Late Night Venture destijds voornamelijk electronisch knutselwerk leverde en niet in levende lijve - maar alleen via internet - te aanschouwen was. In 2001 startte Flying Virgins, wat al meer weg had van de huidige vorm van de band en in 2005 doorgroeide tot Late Night Venture nieuwe stijl. Late Night Venture nieuwe stijl wordt wel vergeleken met Sonic Youth, Broken Social Scene, Mew en Sigur Rós.

Late Night Venture bracht eerder een zelfgetiteld album uit en komt nu met de EP Illuminations. Bij het beluisteren hiervan zouden we bijna vermoeden dat de Denen onze website in de gaten houden, want precies datgene wat destijds op de zenuwen werkte - de sterk vervormde en overheersende stem van zanger Søren Hartvig - lijken op de nieuwe EP te zijn bijgeschaafd. Hoewel de stem van de zanger nog steeds niet de reden zullen zijn dat Late Night Venture de schoonheidsprijs wint, is Late Night Venture er in geslaagd hier minder de nadruk op te leggen. Vooral in het nummer 'Sidekick to Mars' is de zang op doeltreffende manier met de kenmerkende gelaagdheid van de muziek verweven.

Juist het instrumentale gebruik valt op, waarbij het Deense vijftal het niet schuwt om een nummer op- en af te bouwen tot een geheel van een ruime zes minuten. Kenmerkend zijn de lang uitgespeelde gitaarpartijen, die gelukkig niet te drammerig worden. Om terug te slaan op eerder genoemde vergelijkingen, lijkt Illuminations muzikaal geïnspireerd te zijn door Broken Social Scene, terwijl het vocale gedeelte dichter in de buurt komt van landgenoten Mew of - minder bekend maar eveneens Denemarken afkomstig - moi Caprice.

Het spreekt voor Late Night Venture dat niet uit alle macht is geprobeerd een volledig album te vullen, maar dat vier nummers zijn uitgekozen die samen een geheel vormen. Hoewel er in verschillende opzichten een goed cohesie is bereikt op deze EP, heeft de band de gouden formule nog niet gevonden. Een vooruitgang ten opzichte van het voorgaande album is Illuminations gelukkig wel.

Eerdere recensies van Late Night Venture:
- 05-07-2008: Late Night Venture.
Recensent:Ike Breed Artiest:Late Night Venture Label:Quartermain Records