RECENSIE: Burning Human - Ressurection Through Fire

Burning Human – Resurrection Through Fire
recensie cijfer 2009-08-13 Burning Human was de band van drummer Jason Bittner voordat hij bij Shadows Fall terecht kwam. De band bestaat al sinds 1995, het jaar waarin eveneens een demo werd uitgebracht, maar het heeft tot 2009 geduurd voordat het debuutalbum Resurrection Through Fire werd uitgebracht. Naast Jason Bittner heeft ook gitarist James Murphy, onder andere bekend van de bands Obituary, Death en Testament, een flinke bijdrage geleverd aan het album. Niet alleen als gastgitarist maar ook als producer van het album. Grote namen brengen grote verwachtingen met zich mee.

De intro ‘Throes of Dementia’ is een totaal overbodig nummer, de beoogde demente sfeer wordt totaal niet over gebracht door een lachende man en een huilende baby.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het eerste echte nummer op het album, ‘Tormented Mind’. De “gekwelde geesten”, die het nummer een duistere sfeer zouden moeten geven, zijn eerder storend dan dat ze een toevoeging zijn aan verder een aardig nummer.

Daarmee is de toon voor de rest van het album ook gezet.
De nummers zijn stuk voor stuk erg voorspelbaar. Het nummer ‘As Good As Dead’ bijvoorbeeld is erg eentonig en voorspelbaar midtempo thrash/death metal nummer. De versnelling halverwege het nummer die een melodieus gedeelte inleidt komt te laat. Tegen die tijd zullen de meeste luisteraars uit verveling al een ander nummer opgezet hebben. Nummer 5 van dit album, ‘Chemical Experimentation’ zal veel mensen bekend in de oren klinken. De melodielijn is in ladingen andere nummers te horen en de anti-politieke teksten zijn bij bands als Napalm Death en Misery Index normaal, maar bij Burning Human lijkt het geforceerd, gedaan omdat het “erbij hoort”.

Het vreemde aan het album is dat het lijkt of er moedwillig geprobeerd wordt om bruter over te komen dan de band in werkelijk is. Er wordt gewerkt naar een brutal death metal beeld voor deze band, maar dat is het absoluut niet. Nou hoeft ook niet alles over dood en verderf te gaan en er is niks mis met bands die niet alleen maar pure agressie uitstralen, maar het totaalbeeld van Burning Human past simpelweg niet met wat ze proberen neer te zetten middels teksten en artwork.

Burning Human had beter een sideproject kunnen blijven. Alles wat er te horen is op Ressurection Through Fire is al veel vaker gedaan, waarvan ook heel wat keren beter dan wat Burning Human ten gehore brengt. Wat dit genre betreft is er een ruime keuze en daardoor is het moeilijk een album uit te brengen wat niet simpelweg saai is. En helaas heeft Burning Human dat wel gedaan. Ze hebben een saai, eentonig album uitgebracht dat niet tot de toppers binnen het genre zal gaan behoren. De enkele melodieuze uitspattingen die op dit album te vinden zijn hebben dit niet kunnen voorkomen.
Recensent:Marion Jansie Artiest:Burning Human Label:E1 Entertainment
Buffy Sainte-Marie – Running For The Drum

Buffy Sainte-Marie - Running for the Drum Buffy Sainte-Marie is in Europa geen klinkende naam en toch hadden we al 68...