RECENSIE: Bløf - April

Blof – April
recensie cijfer 2009-07-12 Het is inmiddels al juli en de mussen vielen her en der al van het dak, maar hier toch nog een recensie van April, het tweede album in korte tijd van de Zeeuwse band Bløf. Vorig jaar was er Oktober en uw recensent was toen te spreken over de hervonden puurheid van Bløf. Ver weg was de weldadige opsmuk van Umoja. April is tegelijkertijd met Oktober opgenomen tijden de Pickering Sessies in een landhuis in Ierland. April gaat dan ook gewoon op dezelfde voet verder. April werd aangekondigd als een steviger, meer rockgeoriënteerd vervolg, maar het is eigenlijk gewoonweg Oktober deel 2, weer doordrenkt van melancholie en weer een dertiental kwaliteitssongs, die qua thematiek wel duidelijk minder zwaarmoedig zijn dan op de voorganger.

Bløf is nog altijd een vaste waarde aan het Nederpop firmament, kwaliteit is bijna een vanzelfsprekendheid geworden en een slechte song zul je niet snel horen van de Zeeuwen. De teksten van de band zijn vaak reden voor discussie. Is het poëzie, of is het vooral interessant klinkende rijmelarij, die bij nadere bestudering kant noch wal raakt. Op April slaat de tekstuele balans in ieder geval naar de goede kant uit. De sterke single ‘Vandaag’ is in dat opzicht een hoogtepunt. Dit afsluitende nummer dat een redelijk stevig rockgeluid laat horen, is een eerbetoon aan de vorig jaar opgestapte manager Frank Van Der Meijden en gaat over terugkijken en het leven in het heden. Een thema dat zijdelings op meer nummers van toepassing is. Bløf verhaalt over het koesteren van het geluk dat je nu hebt en angst dat het ooit anders zal zijn. De toon is daarbij wederom ingetogen en dit is de vorm die Bløf het beste lijkt te passen.

Nog steeds ver weg van die bombast van Umoja, kleine liedjes, soms enkel en alleen een gitaar zoals op het korte ‘Dagen Zonder Namen’. Een andere keer worden er wat strijkers toegevoegd, maar altijd bijzonder smaakvol en juist gedoseerd. ‘Gelukkig’ is een simpel en doeltreffend liedje, geen grootse gebaren, maar een simpele boodschap, ofwel ”Domweg gelukkig”. Waar Oktober op sommige momenten nog wel zwaarmoedig kon zijn, barst April van de levensvreugde en tevredenheid. Waarom precies ‘Eilanden’ op reprise gaat, is niet geheel duidelijk. Dit nummer stond ook al op Oktober en krijgt nu in een muzikaal aangepaste versie, met als originele titel ‘Eilanden 2’ opnieuw een kans. Sarah Bettens komt ook weer een deuntje meezingen, op Oktober leverde dat fraaie staaltjes op, maar dit keer is haar vocale bijdrage op openingsnummer ‘Aan Iedereen Die Wacht’ vrij beperkt. Jammer, want de stem van Jakobsen in combinatie met die van Bettens bleek uitstekend te werken. En zo is April voor een deel een herhalingsoefening, maar zeker één die in ieder geval weer een dertiental prima liedjes oplevert.

Eerdere recensies van Bløf:
- 06-11-2008: Oktober.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Bløf Label:EMI Music