RECENSIE: Keith - Vice and Virtue

Keith – Vice And Virtue
recensie cijfer 2009-04-13 Het beste bewaarde geheim van Manchester. Zo wordt Keith genoemd. Deze band bestaande uit Oli Bayston, Mark Nicholls, John Waddinton en Johnny Winbolt-Lewis heeft onlangs haar tweede album uitgebracht. Na Red Thread uit 2006 is er nu Vice & Virtue. Een tien nummer tellend Britpop-achtig album. En aangezien Manchester in het verleden een belangrijke rol heeft gespeeld in de Britse muziek zouden ze best eens voordeel kunnen halen uit de beslissing om van deze plaats de thuishaven van de band te maken.

Maar het zal niet meer zolang duren voordat dit geheim wereldkundig wordt gemaakt. Want Keith heeft grootse plannen. Zowel muzikaal als qua bekendheid. Zo heeft de band ‘a desire to create the most noble lyrics possible’. Dus maak je borst maar nat als luisteraar. Toch betekent dat niet dat Keiths’ muziek ondoorgrondelijk is. Het ligt goed in het gehoor en na een paar keer luisteren blijft ook de tekst goed hangen. Dus geen nood beste luisteraar. Als je naar een concert gaat zijn er meezing mogelijkheden genoeg.

Op Vice & Virtue staan een paar hele sterke nummers. ‘Lullaby’ is er daar een van. Qua gitaarspel en stemgeluid heeft het wel wat weg van Radiohead. Maar het heeft toch genoeg eigen smoel om geen slap aftreksel te zijn. Ook ‘Don’t Want To Be Apart’ is een erg sterk nummer. Een beetje zweverig nummer maar wel met een hele mooie melodielijn. En tot slot hoort ook de single ‘Up In The Clouds’ tot de toppers van het album.

Vice & Virtue is een aanrader voor liefhebbers van Britpop. Dus luister je graag naar Radiohead, The Verve en alle ander Britse bandjes dan moet je zeker even de moeite nemen om dit album te beluisteren. Nu nog afwachten of Nederland warm loopt voor Keith.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Keith Label:Lucky Number Music
Vanna – A new hope

Vanna - A New HopeDe vijfkoppige band Vanna werd geformeerd in 2004. De formatie uit New...