RECENSIE: Saxon - Into the Labyrinth

Saxon – Into The Labyrinth
recensie cijfer 2009-01-10 Het Engelse Saxon is altijd een beetje het stiefkindje van de New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM) stroming geweest. Waar bands als Iron Maiden en Def Leppard al snel aan het grote succes roken, moest Saxon met een kleinere rol genoegen nemen. Hoewel de band rond de charismatische zanger Biff Byford in de beginjaren een aantal puike platen op de markt slingerde bleef het succes beperkt. Vooral in de late jaren tachtig en jaren negentig sloeg de band de plank te vaak mis. Toch bleef de band in hoge mate actief en elke rechtgeaarde metal liefhebber moet Saxon op zijn minst wel ergens tegen zijn gekomen. De band speelt namelijk bijzonder veel in vooral de kleinere en middelgrote clubs en heeft een live reputatie die er niet om liegt.

Het is nu 2009 en de band bestaat al meer dan dertig jaar en brengt met Into The Labyrinth alweer het achttiende studio album uit. Natuurlijk weet je wat je kunt verwachten bij een nieuw Saxon album. Hoewel ik een aantal platen van de band koester ben ik de band toch wat uit het oog verloren, waardoor de verrassing des te groter is als blijkt dat Saxon haar heavy metal toch wat heeft verdiept met invloeden die in eerste instantie wat vreemd lijken. Zo wordt je in opener ‘Battalions Of Steel’ gelijk op het verkeerde been gezet met gothic getinte koren. In het spannende ‘Valley Of The Kings’ hoor je hetzelfde trucje weer langskomen, wat gek genoeg prima samen gaat met de toch vrij primitieve metal, waardoor dit nummer direct een kraker van jewelste is. Natuurlijk staan op het album ook typische Saxon nummers zoals de single ‘Live To Rock’, het snelle ‘Demon Sweeney Todd’ en het stevige ‘Hellcat’. Nummers die uitblinken in eenvoud, maar zeker de moeite waard zijn en gewoon lekkere no-nonsense rockers zijn.

Into The Labyrinth is een verrassend goede en modern klinkende plaat geworden waar de trouwe fans blij mee zullen zijn en waar stiekem wel wat nieuwe zieltjes mee gewonnen kunnen worden. Dit album zal de band ongetwijfeld weer een hoop positieve energie geven om alle clubs plat te spelen. Saxon is te zien op 3 februari aanstaande in de 013 in Tilburg.
Recensent:Jan Didden Artiest:Saxon Label:SPV
The Rifles – Great Escape

The Rifles - Great EscapeAnderhalf jaar geleden debuteerden The Rifles met het uitstekende No Love...