RECENSIE: Stronghold - Death Salvation

Stronghold – Death Salvation
recensie cijfer 2008-11-03 Hoe wil je je metal? Thrashy, rauw en zwaar geserveerd? Als je dat lekker vind in metal, moet je de nieuwe cd Death Salvation van de Nederlandse thrash- metal band Stronghold gaan checken. Thrash is niet dood, het leeft als ooit te voren. Stronghold is opgericht in 1998 en heeft sindsdien twee cd's afgegeven. De band mocht in binnen en buitenland spelen en speelde op menig band- wedstrijd. Echter een definitieve doorbraak laat nog lang op zich wachten. Ook moet ik toegeven dat dit mijn eerste kennismaking is met de band.

Zoals boven beschreven speelt de band metal met sterke thrash en melodieuze death- metal invloeden. Wat tot een leuke combinatie van stijlen kan leiden. Deze combinatie doet mij enigszins denken aan een iets Legion of the Damned gecombineerd met de rauwe power en het mid- tempo van Hail of Bullets (we blijven in Nederland). Wat de band anders maakt is de stem. Deze is kil, het lijkt dat Koen Dingemans met zijn stem zo uit een black- metal komt.

Wat mij erg kan storen aan de muziek is de vaart. Thrash- metal heeft zijn origine uit de punk wereld, punk wordt agressief en snel bespeeld. Bands als Municipal Waste en het eerder genoemde Legion of the Damned hebben het duidelijk wel gesnapt. Stronghold verwerkt dan ook geen gitaarsolo na gitaarsolo en de tag 'shred till death thrash' kunnen ze op hun buik schrijven bij last.fm. Maar dit is geen zonde, zonder deze extraatjes kan het ook goed uitpakken, dit geldt niet voor Stronghold.

Als je na bijna tien jaar in de metal- scene nog geen grote impact hebt gemaakt, zijn de verwachtingen voor de nieuwe erg klein. Helaas zijn deze verwachtingen met een ja beantwoordt. Stronghold maakt niets slechts, maar hoogstaand is anders.
Recensent:Willem Schutte Artiest:Stronghold Label:Eigen Beheer
Xretro – s/t

Xretro - Got you by the Bulls Xretro is afkomstig uit Nijmegen. De drie heren zijn al sinds 2000 actief...