RECENSIE: James Jackson Toth - Waiting in Vain

James Jackson Toth - Waiting In Vain
recensie cijfer 2008-09-05 Donkere, ingetogen en onnavolgbare psychedelische folkmuziek maken. Dat is het gene waar de uit Knoxville, Tennessee afkomstige muzikant James Jackson Toth zich de afgelopen jaren mee bezig gehouden heeft. Geen genre voor een groot publiek dus, maar eerder iets voor een kleine groep psychelische folkfreaks. Hoewel het immense aantal uitgebrachte lp’s, cd’s en cassettes iets anders doen vermoeden.

Toth heeft de afgelopen jaren, onder de naam Wooden Wand, ontelbare geluidsdragers op de markt gebracht die hij tijdens zijn optredens verkocht als uiterst gelimiteerd exemplaar. Alleen in de laatste twee jaren heeft Toth al acht cd’s uitgebracht! In een beperkte oplage weliswaar, maar toch... aan enthousiasme, gedrevenheid en productiviteit in ieder geval geen gebrek.

Hoewel ik het eerder genoemde psychedelische werk onder de naam Wooden Wand niet ken, zijn psychedelische invloeden op het eerste officiële soloalbum met de titel Waiting In Vain eveneens in ruime mate aanwezig. Toch komen de, overigens melodieuze, liedjes behoorlijk middle-of-the-road en zelfs een tikkeltje seventies op me over. Dat neemt niet weg dat de combinatie van harmonische melodieën, een lekkere vleug undergroundmuziek en een soort Beatles- danwel John Lennon-achtig sfeertje me wel heeft aangezet tot een aantal serieuze en eveneens bijzonder aangename luisterbeurten.

Dat Beatlessfeertje blijkt overigens wel verklaarbaar, want de producer van Waiting In Vain, Steve Fisk (eveneens bekend om zijn werk van onder andere Soundgarden en Nirvana) blijkt een verwoed Beatles-fan te zijn. Naast James op electrisch gitaar, krijgt hij de hulp van zijn vrouw Jexie als achtergrondzangeres, John Dietrich, Nels Cline en Andy Cabic op gitaar, drummer Otto Hauser en bassist Shayde Sartin.

Hoogepunten op dit bijna 50 minuten durende album vind ik terug in de songs ‘Look In On Me’ en ‘Beulah The Good’, een monotoon doch lekker up-tempo dat een leuke afwisseling is op de hoofdzakelijke lijzige- en dromerige songs die op het album zijn verwerkt.

Waiting In Vain is geen dagelijkse kost, maar wel een alleraardigst album om zo af en toe eens te beluisteren.
Recensent:Bert Reinders Artiest:James Jackson Toth Label:Ryko Disc
Dr. Dog – Fate