RECENSIE: Joel Rafael - Thirteen Stories High

Joel Rafael – Thirteen Stories High
recensie cijfer 2008-09-14 Joel Rafael is een gewaardeerde singer/songwriter uit het Amerikaanse San Diego. Rafael is een folkzanger van de oude stempel, die ofwel anti-oorlogs/protest songs of songs over de liefde schrijft. Dit alles verpakt in een muzikaal heel braaf americana jasje. De bedoelingen zijn vanaf de eerste regel duidelijk: ”This is my country, we are at war”, om daarna een klaagzang te beginnen over de Amerikaanse regering en de oorlogen waarbij Amerika betrokken is, maar toch is lang niet alles op Thirteen Stories High zo geëngageerd, soms verliest Rafael zich ook in wat al te makkelijke clichéteksten.

Soms wordt Rafael redelijk klef en doet hij enigszins denken aan een andere zoetgevooisde songwriter, Neil Diamond. Rafael lijkt een soort van folkvariant, met soms meer expliciete teksten, maar minder expliciete muziek. De songs missen vaak een pakkende melodie en zijn vaak wat al te braaf. Rafael covert ook nog een nummer van een andere sociaal geëngageerde Amerikaanse zanger, Steve Earle, namelijk ‘Rich Man’s War’. Het verschil met deze cover en het origineel maakt ook meteen pijnlijk duidelijk waarom Rafael maar niet wil overtuigen, hij mist het echte vuur. Het vuur dat bij iemand als Steve Earle juist wel altijd wakkert. En zo wordt hetgeen Rafael allemaal zingt weinig urgent, ongewild misschien, maar toch. Dit komt ook zeker doordat het album soms wat overgeproduceerd is en daardoor juist ver weg komt te staan van Rafael’s grote voorbeelden, zoals Woody Guthrie (Rafael’s twee vorige albums stonden zelfs helemaal in het teken van de songs van Guthrie).

Het is daarbij een te gelikt werkstuk geworden, dat daardoor niet altijd even goed kan bekoren en zich tekstueel ook nog wel eens verliest in zoetgevooisde rijmelarij in de trant van: ”I can see your hungry eyes, But knowledge won’t make you wise, Everything deep inside, You can run but you cannot hide” uit ‘Song Of Socrates’.Wat het allemaal toch nog redelijk genietbaar maakt is het achteloze vakmanschap, vanaf het eerste nummer ‘This Is My Country’ tot en met slotstuk ‘Rivers And Rain’ wordt er buitengewoon goed gemusiceerd, maar ook hierbij hoop je dat een muzikant eens een keer uit de bocht vliegt of dat een nummer een verrassende wending kent. Maar niets van dat alles. ‘Dancing To The Drum’ is één van de prijsnummers op Thirteen Stories High, alleen vanwege het fantastische gitaarspel van John Inmon en een echt slecht nummer staat er ook zeker niet op, maar toch is het over de hele linie wat te vrijblijvend om te kunnen blijven boeien.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Joel Rafael Label:Inside Recordings
Jupiter One – Jupiter One

Jupiter One - Jupiter OneMet de zinsnede “I dug a hole to China, all for a vagina” maakt Jupiter...