RECENSIE: 98 Mute - After The Fall

2002-06-12 Ja! Dit is het soort punk waarvoor ik warmloop. Felle en snelle nummers met meebrulrefreinen en sterke catchphrases. Ondanks het hoge tempo en de krachtige melodieën klinkt 98 Mute niet als een stereotype hardcore punk band. En dat is 98 Mute dan ook niet echt. De muziek van deze Californiërs vertoont sterke gelijkenissen met het werk van The Deviates en Anti-Flag. Als je (net als ondergetekende) de meest recente borelingen van deze bands grijs draait, dan kun je met een gerust hart en zelfs zonder het eerst te beluisteren, het enigszins apocalyptisch getitelde "After The Fall" aan je collectie toevoegen.
Dit album is na een album in eigen beheer en een album bij Theologian Records het tweede Epitaph album van 98 Mute. Ondanks de sterke nummers zal dit album waarschijnlijk echter niet hét album zijn waar mee naar een groot publiek wordt doorgebroken. Zowel het eindresultaat van de productie (welke door gitarist Fletcher Dragge van Pennywise werd verricht) als het artwork werken hiervoor te veel tegen. De producer is niet de enige Pennywise connectie; drummer Justin van 98 Mute is een broer van inmiddels overleden Pennywise oprichter Jason Mathew Thirsk, welke ook herdacht wordt op de hoes van het album. Hoewel op dit zelfde hoesje een multimedia sectie wordt aangekondigd, “ziet” mijn computer hier niets van terug helaas. Erg jammer want ik had graag een preview van deze band in actie gezien.
Gelukkig heeft dit album geen multimedia sectie nodig om te overtuigen. De muziek is sterk genoeg. Voor het nummer Small Minds, waarin de gitarist een akkoestische gitaar hanteert, wordt gas terug genomen. Toch is deze song nog qua kwaliteit nog qua impact een buitenbeentje. Ultimate High, Man Of The Hour en Bullet For You, maar ook de rest van het album, zijn verder allemaal lekkere nummers om mee te brullen. Het liefst bij een concert natuurlijk. Het is dan ook te hopen dat deze sympathiek klinkende band snel Europa aandoet. In dat geval vind je mij voorin de zaal, meebrullend bij het podium.
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:98 Mute Label:Epitaph

Wisdom In Chains - Wisdom In ChainsWisdom In Chains weet het zelf mooi te zeggen: bij hen stroomt de oldschool...

The Covenant - Schmerz Deze Amsterdamse band is al sinds 1988 actief en dat is goed hoorbaar. De...