RECENSIE: Little Feat - Join the Band

Little Feat and Friends - Join the Band
recensie cijfer 2008-08-30 Eind jaren ’60 werd Little Feat opgericht door zanger/gitarist Lowell George en keyboardspeler Bill Payne. In 1979 overleed George echter en werden de werkzaamheden stopgezet, om negen jaar later weer met een andere zanger, Craig Fuller, verder te gaan. Na een paar jaar bleek echter Shaun Murphy meer geschikt en bleef de vaste kracht van de band. De karakteristieke rock & roll met een behoorlijk country randje bleef bewaard, maar werd nooit meer zoals in de hoogtijdagen, de 70s met Lowell George.

De afgelopen vijf jaar hebben we niks wezenlijks meer gehoord van Little Feat op het cd-vlak. Deze release voegt verder ook geen nieuwe nummers toe, maar moet het hebben van samenwerkingen (de ‘and Friends’). Zo is voor een aantal nummers Sonny Landreth, de blues-slidegitarist opgeduikeld en horen we op een ander nummer Dave Matthews langskomen, evenals Emmylou Harris, Bob Seger, Jim Mayer en Vince Gill. Een bonte verzameling artiesten op een even zo bont album. Want, Little Feat laat op dit album horen dat ze goed in staat zijn (geweest) zeer veelzijdige nummers uit te brengen. Het kroeg-achtige ‘Fat Man in The Bathtub’, wordt afgewisseld door veel meer rock & roll op ‘Oh Atlanta’ en Americana-meezinger ‘Willin’’ met Brooks & Dunn. Het zijn de oude nummers van Little Feat, maar dan rijker en grootser van opzet. Toch valt op dat de extra uitvoerenden niet echt heel veel hebben veranderd aan de nummers, maar eigenlijk gewoon doorgaan op de originele varianten.

Voor fans hebben we hier dus noodzakelijke kost. Een bijzonderheid. Voor de gewone man, die ook nog wel eens een nummer van Little Feat kon waarderen is het niks anders dan een verzamelaar met een vergulden randje. Want de vertoonde kunsten mogen dan van een hoogstaand niveau zijn en nog de walm van de oude Little Feat uitademen, het ware beest achter de band is reeds zeer lang geleden gestorven en zal nooit meer terugkomen. Het is een kunstje op de automatische piloot geworden en mist de bezieling van het eerste uur. Wel goede muzikanten, dat zeker.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Little Feat Label:Proper American Records
Kypck – Cherno

Kypck - ChernoHoe kom je op het idee om als Finse band een Russische naam aan te nemen en...