RECENSIE: Kypck - Cherno

Kypck – Cherno
recensie cijfer 2008-07-10 Hoe kom je op het idee om als Finse band een Russische naam aan te nemen en in het Russisch te gaan zingen. Dit geldt voor de doommetal band met de onuitspreekbare naam Kypck. De naam is letterlijk overgezet uit het Cyrillische alfabet naar voor ons begrijpbare letters en betekent niets anders dan Kursk. Die naam is vooral bekend geworden door de Russische onderzeeër die vernoemd is naar de Russische stad Kursk. Deze duikboot verging jammerlijk in 2000 met man en muis.

De band is in 2007 opgericht en heeft voormalig Sentenced gitarist Sami Lopakka en producer en drummer Kai Hiilesmaa binnen haar gelederen. Hiilesmaa is bekend geworden om zijn productiewerk voor onder andere HIM en Moonspell. Ondanks dat de band nog maar net bestaat doet het label er veel aan om het debuut Cherno te promoten. Blijkbaar heeft men veel vertrouwen in de band.

De muziek die Kypck maakt is melodieuze doommetal. Gedacht moet worden aan een geluid dat het midden houdt tussen Paradise Lost uit hun Icon tijd en het duistere geluid van Unholy. Waar veel doommetal bands er moeilijk in slagen om de aandacht langere tijd vast te houden is Kypck er wel in geslaagd om mij te bekoren. Sterker nog; Cherno is een meer dan goed album. Prima riffs, spannende melodielijnen en prima zang. Door het gebruik van het Russisch klinkt het zeker opvallend. Je hebt geen idee waarover gezongen wordt maar omdat de Russische titels in het Engels vertaald zijn kun je daaruit opmaken dat het vooral lijkt te gaan over gebeurtenissen uit de Russische geschiedenis. Nummers als ‘1917’en ‘Stalingrad’ zijn behoorlijk puntige, bijna meezingbare, nummers. Mooiste nummers zijn slepende songs als ‘Chernaya Dyra’ en het fantastische My Dying Bride achtige ‘Demon’. De goede productie is natuurlijk in handen van Kai Hiilesmaa.

Dan rijst toch weer de vraag waarom een Finse band in het Russisch zingt. Feit is wel dat zanger Erkki Seppänen het Russisch perfect lijkt te beheersen. Natuurlijk bereik je hiermee een grote markt maar het blijft behoorlijk gedurfd. Omdat het gebodene zoveel kwaliteit herbergt denk ik dat we nog meer gaan horen van deze prima band.
Recensent:Jan Didden Artiest:Kypck Label:Century Media
Greg Howe – Sound Proof

Greg Howe - Sound ProofBij het horen van de naam Greg Howe gaat bij veel mensen niet direct een...