RECENSIE: H2O - Nothing to Prove

H2O – Nothing To Prove
recensie cijfer 2008-06-23 Frontman Toby Morse begon als roadie van NYHC legende Sick Of It All en zong live af en toe wat mee. Dit beviel hem wel en in 1995 richtte hij H20 op. Het pakte goed uit en de band bracht platen uit op onder andere het Blackout! label en Epitaph Records. Daarnaast tourde de band zo'n beetje overal ter wereld met vele grote namen uit de scene. Qua releases is het even stil geweest, maar na zeven jaar is de nieuwe plaat van H2O nu een feit. Nothing to Prove bevat een aantal gloednieuwe tracks en een aantal tracks waarvan de basis uit oude demo nummers komt.

De plaat opent sterk met '1995'. Een redelijk snelle track en je hoort de New York roots terug. In 'Nothing to Prove' wordt Morse bijgestaan Roger Miret van Agnostic Front. In 1 minuut 20 zeggen de heren even waar het op staat. Mede door de goede cleane zang van Morse ademt de plaat dat jaren '90 Epitaph Punk-O-Rama gevoel. Een typisch voorbeeld hiervan is het nummer 'Sunday'. Een van de vetste tracks van de plaat.

Met 'Unconditional' heeft de plaat ook een lovesong in huis en moet ik even aan de Bouncing Souls denken. In de break gooit de gitarist er nog even een swingende solo in en sluit de band vervolgens op volle snelheid af. Morse gaat op de persoonlijke toon verder in 'Still Here'. Een nummer over zijn beleving van Straight Edge. Samen met Lou Koller laat de band zich in 'What Happened' uit over de stand van zaken in de scene."What happened the music and the message that I love?". Van deze track is tevens een clip uit die voor de liefhebber wel even het checken waard is.

De plaat heeft op zijn tijd wel een oldschool sound, maar met een erg catchy en wat poppy inslag. De fans van het eerste uur zullen hier misschien niet helemaal content mee zijn. Toch is Nothing to Prove een heerlijke, oprechte en catchy hardcore plaat. De band is eind juni te zien in Nederland. Ga het checken op 29 juni in Innocent, Hengelo. Daar zullen tevens Trapped Under Ice, Lion of Judah, Meltdown (en meer) hun opwachting maken.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:H2O Label:Bridge Nine
Pharaoh – Be Gone

Pharao - Be Gone Pharaoh is een metalband uit de Verenigde Staten. De band is ontstaan in...