RECENSIE: Bryan Adams - 11

Brian Adams - 11
recensie cijfer 2008-05-23 In maart 2008 is het allerlaatste album van de Canadese rockveteraan Brian Adams verschenen. De titel van het album is simpelweg 11 genoemd, omdat dit album Brian's elfde studioprodukt is. De officiële lijst van releases is wel iets langer, maar live-albums en verzamelcd's zijn niet tot het officiële lijstje van de 59-jarige zanger gitarist gerekend.

Ruim achtentwintig jaren draait de Canadees al weer mee aan de top van de internationale rockscene, maar zijn echte piek lag toch wel in de begin jaren negentig met een aantal ijzersterke albums zoals Cuts Like A Knife, Reckless en een aantal zeer aansprekende grote hits als 'Summer of '69', 'Heaven', 'Run To You' en uiteraard zijn allergrootste hit 'Everything I Do, (I Do It For You)'. Een nummer dat maar liefst elf weken op nummer 1 in de Nationale Hitparade prijkte en tevens als soundtrack voor de Robin Hood film, Prince Of Thieves werd gebruikt.

Het album 11 staat opnieuw bol van de typische Brian Adams songs. Lekkere melodieuze rockliedjes en pakkende ballads, waarbij het opvallend is dat Adams in al die jaren qua stemgeluid nog helemaal niets heeft ingeboet. Overigens heeft Adams' oeuvre in zijn achtentwintig jaren lange carrière ook nauwelijks wijzigingen ondergaan en daar valt wellicht iets van te zeggen. Aan de ene kant is het natuurlijk noemenswaardig dat een muzikant zijn roots trouw blijft, aan de andere kant zou een beetje vernieuwing op zijn tijd geen kwaad kunnen.

Het album start erg aangenaam met nummers als 'Tonight We Have The Stars', de als single uitgebrachte 'I Thought I'd Seen Everything' en het pittige 'Oxygen', maar zakt daarna toch een klein beetje in omdat het allemaal net iets teveel van hetzelfde is en de composities niet bol staan van de spanning. De meeste nummers starten overigens allemaal een beetje ingetogen, maar naar mate de nummers vorderen wordt er gelukkig wel iedere keer naar een mooie climax of pakkend refrein toegewerkt, dus vroegtijdig doorzappen naar het volgende nummer raad ik in elk geval af. Nummers als 'Misterious Ways' en 'Walk On By' zijn hoogstaande ballads met een heerlijke geraffineerde cello en een mooie orchestrale begeleiding op de achtergrond.

Adams heeft er ruim twee jaar over gedaan om 11 op te nemen en heeft daarbij gebruik gemaakt van Zwitserse huizen, hotelkamers en de Grenadine Eilanden. Het is maar even dat u het weet! Gelukkig krijgt de productie van 11 net als alle werken van Brian Adams weer een dikke vette tien opgespeld, want wat dat betreft doet de rasartiest geen enkele concessie op een uitmuntend klinkend eindresultaat. 11 is een prima album met een reeks heerlijkse songs, ligt wederom lekker in het gehoor, maar voegt helaas niet veel toe aan het bestaande werk van de Canadees.
Recensent:Bert Reinders Artiest:Bryan Adams Label:Polydor
No Use For A Name – The Feel good Record of the Year

No Use For A Name - The Feel Good Record of the Year No Use For A Name is afkomstig uit het Amerikaanse San Jose, CA. De band...