RECENSIE: The Germans - Elf Shot Lame Witch

The Germans – Elf Shot Lame Witch
recensie cijfer 2008-03-20 In 2004 haalt de noiserock band The Germans de halve finale van Humo’s Rock Rally, de Belgische equivalent van de Grote Prijs Van Nederland. Hierna speelt de band een groot aantal optredens, met name in café's en jeugdhuizen, maar ook op een paar grotere festivals. In 2005 verschijnt de EP The Next Superstar en de band speelt in dat en het daaropvolgende jaar in het voorprogramma van onder andere A Brand en Millionaire. Ook speelt de band samen met Damo Suzuki, ooit zanger van Can, een band die ook van invloed is geweest op The Germans.

In 2007 duikt de band de studio in. In Antwerpen wordt onder leiding van Pascal Deweze (onder andere Metal Molly, Sukilove en Chitlin’ Fooks) een aantal nummers opgenomen en daarna verkast de band naar Berlijn waar de geluidstechnicus van Einstürzende Neubauten de nummers mixt. Het resultaat is het in eigen beheer uitgebrachte en door Munich gedistribueerde debuutalbum Elf Shot Lame Witch. Vrij vertaald betekent deze titel zoiets als “Elf schoot kreupele heks neer”, maar ‘Elf’, ‘Shot’, ‘Lame’ en ‘Witch’ zijn ook gewoon vier tracks die, overigens niet in die volgorde, op het album staan. Waarschijnlijk moet je achter de albumtitel dus niet teveel zoeken.

De muziek op Elf Shot Lame Witch is tamelijk gevarieerd en de band noemt dan ook een nogal breed palet aan invloeden, waaronder Sonic Youth, Captain Beefheart, The Beatles, Pink Floyd, David Bowie en krautrock groepen als Can, Faust en Neu!. Ook speelden ze ooit op een Pixies tribute avond en ook deze band lijkt van invloed geweest te zijn op het geluid van The Germans. Met name ‘Lame’ en ‘Lalaliar’ hebben wel iets van de Pixies. Verder lijken The Germans goed naar Gun Club geluisterd te hebben, iets wat zich met name uit in ‘Your DNA’.

Krautrock-invloeden zijn met name te horen, in ‘Lame’ en het ruim 10 minuten durende ‘Dog’. Dit begint als een soort singer-songwriter nummer, maar na een minuut of wat gaat het totaal de andere kant op en slaat de band lekker aan het experimenteren. Zoals al blijkt aan het begin van ‘Dog’ hebben The Germans ook een tamelijk toegankelijke kant. Deze uit zich ook in nummers als ‘Carolife Daisy’, dat rustig begint en verderop wat harder wordt, en de lekkere rocker ‘Shot’. Over het algemeen is Elf Shot Lame Witch echter geen plaat om op te zetten als je schoonouders op visite komen. Daar is de muziek net een tandje te experimenteel voor.

Op Elf Shot Lame Witch laten The Germans zich van een zeer gevarieerde kant zien en de band levert met dit album een prima visitekaartje af. De plaat heeft één groot minpunt: de bijna tien minuten stilte na ‘1000 Years’ met daarna het nummer ‘Pornographic Blue’. Wat het extra irritant maakt, is dat dit geen hidden track is, maar gewoon een nummer van de tracklist. Door deze lange pauze heb je de neiging om de plaat voor het einde uit te zetten. Het feit dat ‘1000 Years’ en ‘Pornographic Blue’ de twee zwakste nummers zijn versterkt deze neiging alleen maar.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Germans Label:Munich Records
Mint – Hinterland

Mint - HinterlandDit Belgische collectief vernoemde hun band naar een veelgenoemd woord in de...