RECENSIE: Stuck Mojo - Southern Born Killers

Stuck Mojo – Southern Born Killers
recensie cijfer 2008-02-13 Stuck Mojo uit Atlanta werd in 1989 opgericht, maar het debuutalbum Snappin’ Necks zag pas in 1995 het licht. De stijl van de band en met name die eerste plaat, is het best vergelijkbaar met bijvoorbeeld de sound van Biohazard ft. Sen-Dog (Cypress Hill) met ‘How It Is’. Zes albums en acht wereldtours later, stopte de band in 2000. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de band kwam na vier jaar weer bij elkaar voor een tour en ook werd er een plaat opgenomen. Deze release was Southern Born Killers en werd als gratis download beschikbaar gesteld en als cd/dvd combinatie verkocht. Nu wordt deze plaat opnieuw uitgegeven met drie nieuwe nummers, dit alles in het kader van een aankomende Europese tour.

Southern Born Killers opent met ‘I’m American’ en klinkt veelbelovend. Beukende en jankende gitaren en energie van rapper Lord Nelson. Al snel wordt echter duidelijk dat de band de nodige klappen van de nu-metal wieken heeft mee gekregen. De zang haalt het harde crossover element uit de track. Dit euvel bereikt zijn dieptepunt bij ‘The Sky Is Falling’. Dit is een softe pop-nu-metal track waar de liefhebber waarschijnlijk al zijn vertrouwen in de plaat kwijt is. De band slaat echter terug met ‘Metal Is Dead’, mocht dat nou net het idee zijn dat ik bij het vorige nummer al had. Op deze track gaat de band weer hard tegenaan. ‘For The Cause Of Allah’ is een soort spoken word en wordt gevolgd door ‘Open Season’, waarvan de videoclip de nodige stof heeft doen opwaaien. ‘Open Season’ is één van de hoogtepuntjes op de plaat. Dit is de rap/metal crossover zoals het bedoeld is. Dit zet de band door in ‘That’s When I Burn’. Op wat zanglijnen in de refreinen na, is ook deze track prima. Dan volgt echter het dik zeven minuten durende ‘Yoko’. Dit is een erg saaie track en zelfs voor nu-metal begrippen waardeloos. De plaat sluit af met ‘Home’. Hier laat de band de mogelijkheid liggen om met een knaller af te sluiten en komt er wederom een zeer matige nietszeggende track.

Ik raad de crossover liefhebber aan om debuutplaat Snappin’ Necks maar weer op te zetten en Southern Born Killers links te laten liggen. Op een aantal redelijk vette tracks na, is het toch vooral de middelmaat dat de toon zet. Mocht je je onverhoopt in de buurt van Sneek of Eindhoven bevinden 7 en 8 maart, dan kun je de band live nog een kans gaan geven.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Stuck Mojo Label:Napalm Records
Atrocity – Werk 80 II

Atrocity - Werk 80 IIVier jaar geleden begonnen de mannen van death- en gothicmetalband Atrocity...