RECENSIE: Joyce - ft. Tutty Moreno: Samba Jazz & Outras Bossas

Joyce & Tutty Moreno – Samba Jazz & Outras Bossas
recensie cijfer 2007-12-07 Joyce Silveira Palhano de Jesus is haar volledige naam, maar de meeste zullen haar kennen als Joyce. Deze Braziliaanse is een grootheid in haar thuisland en in de jazzwereld. Hier kennen we haar eigenlijk niet echt terwijl ze toch al maar dan 20 albums op haar naam heeft staan. Samba Jazz & Outras Bossas is haar nieuwste cd. Samen met haar man en drummer Tutty Moreno eert ze met dit album de Samba-jazz, Bossas en grote Braziliaanse muzikanten uit het verleden.

Samba-jazz is een stroming die populair was in de jaren zestig in Brazilië. Rio was het muzikale centrum van deze stroming. Samen met Bossa Nova was de Samba-jazz de populairste muziekstroming van het land in die tijd. In die periode was Joyce al actief als muzikant en zangeres. En nu, op bijna zestig jarige leeftijd klinkt de stem van deze singer/songwriter, gitarist en arrangeur nog steeds geweldig. Misschien niet meer zo helder als dertig jaar geleden maar wel vol karakter. En zangtechnisch is het in de loop der jaren alleen maar beter geworden.

Jazz kan soms een onoverzichtelijk genre zijn. Er zijn zoveel verschillende stromingen en substromingen dat je haast niet weet waar je moet beginnen. Wanneer mensen een afkeer hebben tegen jazz zal dat voornamelijk komen door een ongelukkige kennismaking met de muziek. Maar dit album kan wel eens de oplossing zijn voor dit probleem. Op Samba Jazz & Outras Bossas staan enkele juweeltjes die zeer toegankelijk zijn. ‘April Child’ is daar een voorbeeld van. Niet alleen door de zang van Joyce maar mede door het geweldige spel van de overige muzikanten. Het subtiele drumwerk van Tutty Moreno en de uitdagende solo van pianist Helio Alves laten je de schoonheid van deze muziek horen. Een andere topper van het album is ‘Embalo’, geschreven door Tenório Jr. Een Braziliaanse pianist die het gelijknamige album in de jaren zestig opnam. Dit nummer is uitgegroeid tot één van de klassiekers uit de Zuid-Amerikaanse jazz geschiedenis. Een nummer uit het Cool Jazz tijdperk waarin ieder instrument beurtelings ruimte krijgt om te soleren.

En Samba Jazz & Outras Bossas heeft nog een voordeel, het brengt toch een beetje een zomer gevoel in huis tijdens deze donkere dagen. Dus doe je ogen dicht en waan je op het strand van Rio de Janeiro. Een openlucht podium, warm zand onder je voeten, een cocktail in de hand en genieten maar.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Joyce Label:Farout Recordings
Tech 9 – Nine Lives

Tech 9 - Nine LivesWie dacht dat Eindhoven het enkel bij rockmuziek houdt heeft het wat Tech 9...