RECENSIE: XBOX 360 - Bioshock

bioshock _ cover
recensie cijfer 2007-10-22 Een spel waar velen hoge verwachtingen van hadden en naar uitkeken. Nu is het dan eindelijk zover en zullen we kijken of dit spel aan alle verwachtingen voldoet. Toen we voor het eerst onze BOX aanzetten en de intro voorbij kwam flitsen, zaten wij al meteen goed in het spel. De toon is direct door erg goed beeld en aan het geluid is om van te dromen.

Na een kort intro filmpje van jouw vliegtuig die crasht kom je erachter dat jij de enige overlevende. Je zwemt wat rond In het water en ontdekt daarbij de ingang naar een geheime onderwater wereld genaamd Rapture. Rapture is een geheime basis waar wetenschappers de kans krijgen om te onderzoeken zonder beperkingen. Echter als jij de wereld betreed is er niet meer dan een basis met vechtende gemuteerde wezens en schietende mechanische robots over.

Het verhaal
Ryan is een succesvolle ondernemer die na de Tweede Wereldoorlog met een geselecteerde groep mensen bestaand uit modellen, wetenschappers en sporters een nieuwe wereld wilden stichten. Zodat ze zich voortaan niet meer aan de regels en de ideen van de mensen “boven het water” moesten houden. Tijdens de opbouw van de stad genaam Rapture vinden de makers een entiteit die de stof Adam bevat. Adam is een stof wat te vergelijken is met de bekende “mana”, (de krachtbron om magie te gebruiken), en de inwoners van Rapture kunnen zichzelf met deze stof genetisch manipuleren. Hierdoor worden modellen nog mooier , sporters nog sterker en wetenschappers nog slimmer. Echter gaat er iets vreselijks mis en de inwoners raken compleet gestoord. Ze veranderen in gemuteerde monsters die nog maar één ding willen: meer Adam.

Gameplay
Een leuke functie van Bioshock is dat je zelf kan kiezen hoe je je vijanden vernietigd. Sommige spelers zullen uitgebreid spelen met magie en de andere zal voornamelijk wapens gebruiken om vijanden te vernietigen.. Combineren van beide is mogelijk doormiddel van bijvoorbeeld het bevriezen van een vijand zodat het een bevroren ijsklomp word en hem daarna de genade klap geven met een voorwerp zodat hij in stukjes ijs op de grond valt.

Bioshock is eigenlijk een van de vele op de markt en het spel deed sommige momenten denken aan Doom III. Het idée van de Audio cassettes (om de verhaallijn te versterken, en het gevoel te geven dat je echt in het spel zit) is een goede maar gestolen toevoeging. Bij Doom III werd hier ook al slim gebruik van gemaakt, en stopten daar bijvoorbeeld ook code’s van lockers in. Maar ondanks dat er al zoveel fantasie-shooters als Bioshock op de markt zijn, vind ik dat Bioshock er toch boven uit steekt. Dit komt door de graphics

Iedere missie in het spel zal ongetwijveld eindigen met een gevecht tegen een Big Daddy. Big Daddy is een grote machine die de “Little Sisters” beschermen. Deze Little Sisters zijn kleine meisjes met injectie naalden die net als jij Adam kunnen gebruiken. Door deze af te pakken kan je meer genetisch gemanipuleerde krachten kopen of upgraden. Hier volgt ook weer de keuze om een exorsist uit te voeren om de Little sister te bevrijden of dat je haar gewoon leeg zuigt van haar Adam.

Conclusie
De keuze hoe je het spel uit wil spelen is geheel aan jou. Wil je nou gewoon je shotgun pakken en de vijand kapot schieten of een groep killer bees op de vijand afsturen. Het doel is toch hetzelfde, het vernietigen van vijanden en het halen van missies.
Recensent:Mike van Stroe Artiest:XBOX 360 Label:Microsoft Xbox
Plastic Tree - what is Plastic Tree

Plastic Tree - What is Plastic Tree? Plastic Tree is ooit begonnen als visual kei band (een muziekgenre...