RECENSIE: Emigrate - Emigrate

Emigrate - Emigrate
recensie cijfer 2007-10-05 Rammstein-gitarist Richard Z. Kruspe werkt sinds twee jaar aan een nieuw project genaamd Emigrate. Waar het oorspronkelijk leek dat Emigrate een complete band was waar hij deel van uit maakte, is nu gebleken dat het om enkel Richard Z. Kruspe gaat. De hele cd is ingespeeld en geproduceerd door Richard Z. Kruspe.

Het debuutalbum van Emigrate is titelloos en bevat 11 nummers. Wat opvalt wanneer het cd-doosje open gaat en het boekje wordt open geslagen zijn de overeenkomsten met de albumhoezen van Rammstein. Als er geen Emigrate boven stond zou ik zeggen dat er een cd van Rammstein in zat. De cd zelf is gevuld met 11 aanstekelijke industrial/metal nummers. Vanaf het begin van de cd met nummers als ‘Emigrate’ en ‘Wake Up’ vliegen de gitaarrifjes om je oren. Halverwege de cd worden de snelle gitaar-partijen vervangen door softe popnummers als ‘In My Tears’ en ‘Babe’. Dit zet zich voort met ‘New York City’, dit nummer is van de hele cd het meest softe -maar wel erg catchy- nummer.

Opvallend aan deze cd zijn de gitaarsolo’s door bijna elk nummer en de wisseling van tempo. Het begin van de cd is puur genieten voor iedere fan van Rammstein. Gedurende de cd maakt het gitaargeweld van Richard Z. Kruspe plaats voor wat toegankelijkere nummers die veel rockfans ook zeker zullen aanspreken. Van het nummer ‘My World’ is een videoclip gemaakt welke is geselecteerd voor een MTV Video Award. Dit nummer is tevens de soundtrack van de film Resident Evil: Extinction. De grote vraag is natuurlijk of Emigrate ooit zal uitgroeien van project tot een echte band en we ze live kunnen zien. Emigrate krijgt zeker geen originaliteitsprijs maar iedere industrial / Rammstein fan kan deze plaat blind aanschaffen.
Recensent:Bas van Poppel Artiest:Emigrate Label:Pias
Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace

Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace Foo Fighters moeten het hebben van een geoliede stevige rockperformance,...