RECENSIE: Tiny Vipers - Hands Across the Void

Tiny Vipers - Hands Across the Void
recensie cijfer 2007-09-20 Tiny Vipers is het pseudoniem van Jesy Fortino, een 24-jarige zangeres uit de V.S. Met Hands across the void levert ze haar debuutalbum af, en dat debuut is op zijn minst intrigerend te noemen. Ze begeleidt zichzelf in de zeven songs uiterst spaarzaam op akoestische gitaar, en weet een sfeer op te roepen die in veel gevallen onheilspellend is. Alsof je wat woorden ingefluisterd krijgt terwijl de lucht zwart kleurt en een gigantische donderbui zich aan begint te dienen. Het past natuurlijk perfect bij het takkeweer van de afgelopen dagen.

Een mooi voorbeeld van een song die prachtig dreigend is, is ‘Forest on fire’. Voor het grootste deel leunend op slechts twee akkoorden wordt het vuur in de eerste twee minuten aangewakkerd. De resterende vier minuten van die song voel je de vlammen rijzen, om uiteindelijk door middel van feedback en viool (of cello?) uit te groeien tot een bosbrand van Griekse proporties.

Het daaropvolgende ‘Ship Wreck’ doet een beetje denken aan Joanna Newsom. Een erg mooi liedje, met misschien wel de sterkste zanglijn van het hele album. En dan heb je nog het epische ‘Swastika’, dat bijna elf minuten lang de tijd neemt om de luisteraar te imponeren. Fortino weet de spanning hier de volle lengte van de song vast te houden. Hierbij maakt ze af en toe slim gebruik van haar eigen stem als backing vocals.

Tiny Vipers maakt het de luisteraar niet makkelijk op haar debuutalbum, maar dat pleit juist voor haar. En bovendien: wie volhoudt, vindt hier veel moois. Het enige dat je Tiny Vipers kwalijk kunt nemen, is dat een mooie nazomer verder weg lijkt dan ooit tijdens beluistering van dit album.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Tiny Vipers Label:Subpop
Super Furry Animals - Hey Girl

Super Furry Animals - Hey Venus!Met enige regelmaat brengen de uit Wales afkomstige Super Furry Animals een...