RECENSIE: Yard Act - The Overload

Yard Act
recensie cijfer 2022-01-23 Yard Act is een postpunk/no wave band uit Leeds, Engeland, die bestaat uit James Smith (vocalen), Ryan Needham (bas), Sam Shjipstone (gitaar) en Jay Russel (drums). De band bracht in 2020 de eerste single ‘Fixer Upper’ uit, die meteen werd opgepikt door de BBC. Begin vorig jaar verscheen de EP Dark Days, waarop ‘ Fixer Upper’ en drie andere singles bij elkaar gebracht werden en waarvan vooral de titeltrack veel indruk maakte.

Inmiddels is de band getekend door Island Records en hierop verschijnt nu het debuutalbum The Overload. De tracks van de EP ontbreken, maar muzikaal gezien ligt het gebodene wel duidelijk in het verlengde van de eerste singles. De sound van Yard Act wordt vooral gekenmerkt voor de praatzang van James Smith, die qua delivery wel wat doet denken aan Paul Smith (voor zover bekend geen familie) van Maxïmo Park.

De veelal sarcastische en bovendien maatschappijkritische teksten worden ondersteund door een typisch Britse postpunk-sound. Door de praatzang ligt een vergelijking met The Fall voor de hand, maar het geluid van Yard Act is minder gitaar-gedreven en bovendien swingender. Soms doet Yard Act ook wel wat denken aan Sleaford Mods. Luister bijvoorbeeld naar de baslijn in ‘Pour Another’. Maar ondanks deze vergelijkingen klinkt Yard Act vooral als zichzelf: funky, scherp en witty.

The Overload opent met de gelijknamige track, die ook al als single werd uitgebracht. Ook ‘Payday’ en ‘Land Of The Blind’ werden al als single uitgebracht en recent verscheen ook nog ‘Rich’. Deze laatste single-release was bedoeld als zoethoudertje toen door capaciteitsproblemen bij de vinylproductie de release van het album twee weken werd uitgesteld.

Niet alle tracks op The Overload zijn zo urgent als deze singles, maar toch levert Yard Act een overtuigende debuutplaat af. De band werd eind vorig jaar al aangemerkt als “one to watch” op de prestigieuze Sound of 2022 shortlist van de BBC en dat is gezien dit album zeker terecht.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Yard Act Label:Island Records
Cover Marvara - High On Fire

Marvara - High On Fire Marvara is een folkband rond de Belgische Marieke van Ransbeeck. Marieke...