RECENSIE: Courtney Barnett - Things Take Time, Take Time

Barnett
recensie cijfer 2022-01-28 In 2015 brak de Australische singer-songwriter Courtney Barnett door met haar debuutalbum Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit en de daarvan afkomstige hit ‘Pedestrian At Best’. In 2017 volgde het sterke Lotta Sea Lice, waarop Barnett samenwerkte met Kurt Vile en in 2018 verscheen haar tweede solo-album Tell Me How You Realy Feel. Daarna verschenen nog twee live-platen en eind 2021 kwam Barnett met haar derde studio-album Things Take Time, Take Time.

Op Things Take Time, Take Time trekt Barnett de lijn van haar eerdere werk grotendeels door. Waar haar eerdere albums echter nog wel enkele rocksongs bevatten (‘Pedestrian At Best’, ‘ Crippling Self Doubt And A General Lack Of Confidence’) doet Barnett het op dit nieuwe album vooral rustig aan. ‘Turning Green’ komt door de krassende gitaar aan het eind nog het dichtst in de buurt van een rocksong.

Verder vooral laidback songs dus, met soms een vleugje country, waardoor je opeens aan Car Button Cloth van The Lemonheads moet denken. Luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘Write A List Of Things To Look Forward To’. Wel is alles natuurlijk nog steeds voorzien van Barnetts kenmerkende, lijzige manier van zingen.

De beste song van Things Take Time, Take Time staat meteen aan het begin. Het refrein: “Time is money, and money is no man’s friend” zit na één keer luisteren al stevig in je hoofd. Andere uitschieters zijn ‘If I Don’t Hear From You Tonight’, het licht stuwende ‘Before You Gotta Go’ en het eerder genoemde ‘Write A List Of Things To Look Forward To’. Niet geheel toevallig zijn deze vier songs ook allemaal singles.

De laatste twee songs, ‘Splendour’ en ‘Oh The Night’ zijn wel erg lijzig, waardoor de aandacht een beetje verslapt. Desondanks levert Courtney Barnett opnieuw een prima album af, al zou het wel fijn zijn als er op haar volgende plaat ook weer een lekkere rocker staat. Die volgende plaat zal overigens wel weer een jaar of drie op zich laten wachten, want zoals ze zelf al aangeeft: Things Take Time, Take Time.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Courtney Barnett Label:Marathon
Cover Yard Act - The Overload

Yard Act - The Overload Yard Act is een postpunk/no wave band uit Leeds, Engeland, die bestaat uit...