RECENSIE: Mick Flannery - In The Game

Flannery
recensie cijfer 2021-12-15 Het had maar weinig gescheeld of Mick Flannery & Susan O’Neill waren in de eerste week van de albumrelease op de eerste plaats binnengekomen. Het was de Canadese rapper Drake die het maar net wist te voorkomen, maar In The Game deed voor even wel heel veel storm opwaaien. Het betreft hier uiteraard niet de Nederlandse albumverkooplijsten waarin Justin Bieber en vervolgens ook Adele al weken lang domineren. Het gaat hier om de verkoopoverzichten in Ierland waar singer-songwriter Mick Flannery al sinds zijn debuut in 2007 een gevestigde naam is. Flannery is een muzikant die geheel op eigen kracht de top heeft weten te bereiken en naar de samenwerking met nieuwkomer Susan O’Neill op dit zesde album werd dan ook reikhalzend uitgekeken. De twee hadden al eens eerder met elkaar samen gespeeld en er bleek al snel, zowel vriendschappelijk als muzikaal, een zeer bijzondere klik te zijn ontstaan. De intense wijze waarop de twee folk bedrijven, waarbij lichtjes geflirt wordt met de blues, maakte al meteen diepe indruk.

De eerste resultaten beloofden veel, maar bij beluistering van het onlangs verschenen In The Game blijkt pas wat dit allemaal echt waard is. De zangeres die eerder als een heel goed bewaard geheim werd geïntroduceerd, opent zelfverzekerd en overtuigend in ‘Trouble’, een duet waarin zij lijnrecht tegenover Flannery staat en waarin beiden duidelijk worstelen met persoonlijke problemen binnen hun relatie. Tegelijkertijd proberen ze de grote problemen in de wereld te parkeren om toch vooral de liefde voor elkaar te kunnen behouden. De combinatie van emotie, frustratie en boosheid resulteert in een spanningsveld waarbij de twee elkaar naar grote hoogte brengen. O’Neill heeft een heerlijk doorleefd stemgeluid, waarmee zij een krachtig wapen heeft in vocale duels zoals ‘Are We Free?’ of in het emotioneel geladen ‘Play With The Mind’ waarin beiden elkaar niet alleen uitdagen, maar ook ijzersterk aanvullen. Het is het verhaal van twee geliefden die niet langer alle gevoelens voor elkaar verborgen houden en ook maar meteen aan alle onduidelijkheid een einde willen maken. Het gevaar dat zij hiermee hun liefde op het spel zetten lijkt aan hen voorbij te gaan.

De sfeer op In The Game slingert diverse kanten uit. Verbittering maakt plaats voor warmte, uitzichtloosheid verandert in verlichting en uiteindelijk is er zelfs hoop dat de geliefden elkaar weer lief hebben als nooit tevoren en onvoorwaardelijk trouw blijven. De whiskey is zonder enige twijfel altijd binnen handbereik, maar vooral de begeleiding van piano, strijkers, percussie en soms ook harmonica, versterken de gevoelens nog eens extra hevig. Het gebrek aan spanning op Flannery’s vorige gelijknamige soloalbum is mede door de aanwezigheid van Suan O’Neill ruimschoots gecompenseerd. Deze twee zijn duidelijk nog lang niet klaar met elkaar en een vervolg zal dan ook naar alle waarschijnlijkheid niet uitblijven.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Mick Flannery Label:Mattan Records
Cover Tesseract - PORTALS

Tesseract - PORTALSIn de progressieve metalwereld is TesseracT geen onbekende speler. Op hun...