RECENSIE: Inventions - Continuous Portrait

Inventions
recensie cijfer 2020-09-04 Inventions is het samenwerkingsproject van Matthew Cooper (beter bekend als Eluvium) en Mark T. Smith, bandlid van de post-rockgroep Explosions in the Sky. Op papier lijkt dit een pact van tegenstrijdigheden, gedoemd te mislukken. Op plaat pakt dit echter uit als een aangename verrassing: de ambient klanken wordent door de post-rock aanpak wat gelaagder en geeft de composities meer body. Nu kun je denken dat dit een eenmalige exercitie is, maar Continuous Portrait is het derde geesteskind van dit aparte koppel. Kwamen voorgangers Inventions (2014) en Maze Of Woods (2015) vlak na elkaar uit, de nu tussenliggende vijf jaar heeft hen goed gedaan, zonder al te veel af te wijken van de ingezette lijn.

Dat is opmerkelijk, aangezien Smith veel op tournee is geweest en Cooper zich gestort heeft op totaal verschillende projecten, waaronder zijn neo-klassieke album Pianoworks. Dit album leverde hem lovende kritieken op van een heel ander publiek. Wellicht was dat ook de reden om dezelfde mastering engineer voor dit album in te schakelen: Rafael Anton Irisarri. Zijn oor voor detail lijkt ook hier een bepalende factor te zijn.

Het album kenmerkt zich door verschillende field sounds, waarbij wij als luisteraars enkel gedeeltes opvangen, veelal als een toevallige voorbijganger. In enkele gevallen is de tekst enigszins relevant, zoals de oudere dame die zelfverzekerd verkondigd “I don’t worry about the future!” op de haast kinderlijke melodie van ‘Outlook For The Future’. Veelal worden de gesproken gedeeltes gebruikt als instrument of als ondersteuning van de muziek. Dat begint al direct met de aanstekelijke lach bij opener ‘Hints And Omens’, waarna de eerste synthesizerloop zich nestelt en er laag na laag wordt opgebouwd. Dan is er nog de slim gevonden combinatie van de uil met de ouderwetse winkelbel op ‘Continuous Portrait’, waardoor het net lijkt alsof je wandelt door een minimarkt ergens in landelijk Amerika.

Een aantal samples die Inventions gebruikt zijn gekozen om even af te leiden van de melodie en zijn net lang genoeg om op te vallen. Soms is dat bewust. Zo is er een pauze ingelast tijdens ‘The Warmer The Welcome’ om gospelzanger Washington Phillips een podium te geven met een sample van zijn ’What Are They Doing In Heaven Today?’ compleet met ruis uit de jaren twintig. Zij gebruiken een opname, ‘Japanese Choir In The Basilica Of St. Francis Of Assisi’ tweemaal en wel met een heel ander effect. Op ‘Calico’ zorgt het koor er halverwege voor dat het tropische geluid van de akoestische gitaar en percussie kort wordt onderbroken. In ‘Saw You In A Movie’ wordt het koor gebruikt als ware het onderdeel van filmmuziek, voordat de zware drones het nummer langzaam afbouwen tot een natuurlijk einde van het gehele album.

Het is Inventions wederom gelukt om te verrassen: hun derde album is een vrolijk geheel geworden, waarbij piano gedreven melodieën, elektronica en spoken-word samples zorgen voor een upbeat sfeer. Met de rust die zij voor elke compositie nemen en het dankbaar gebruik van gecreëerde stiltes om vervolgens verschillende muzieklagen op te bouwen, creëren zij een prachtig geheel. Hier geldt dat het geheel meer is dan de som der delen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Inventions Label:Temporary Residence Ltd
Cover H.C. McEntire - Eno Axis

H.C. McEntire - Eno Axis H.C. McEntire is het levende bewijs dat niet alles vanzelf gaat, maar dat...

Cover Dougie Poole - The Freelancer`s Blues

Dougie Poole - The Freelancer`s Blues The Freelancer’s Blues is het tweede album van de in Brooklyn wonende...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT