RECENSIE: Hailu Mergia - Yene Mircha

Yene
recensie cijfer 2020-07-20 De Ethiopische muzikant Hailu Mergia is één van de grote artiesten binnen het genre van de Ethiopische jazz. In de combinatie van Afrikaanse ritmes en Amerikaanse jazz ontstaat een hypnotiserende, relaxte mix van geluid. Dat heeft vooral Malatu Astatke veel bekendheid opgeleverd, maar Hailu Mergia tourde in de jaren ‘80 ook over de wereld met zijn interpretatie van het genre. De muzikant bleef hangen in Washington en probeerde van alles uit met zijn carrière. Hij begon een restaurant, was manager van een club en uiteindelijk eindigde hij als taxichauffeur.

Tussendoor bleef hij muziek maken, maar het was pas in 2013 toen het hippe op Afrikaanse muziek gerichte label Awesome Tapes From Africa een oude plaat opnieuw uitbracht. Een herontdekking van Hailu Mergia was het gevolg. Inmiddels heeft Hailu de smaak te pakken. Twee jaar geleden kwam voor het eerst sinds lange tijd een nieuwe plaat van zijn hand uit. Opvolger Yene Mircha is een samenwerking met een grote groep muzikanten.

Dat resulteert in een vol en swingend geluid. Bijvoorbeeld in de opening ‘Semen Ene Debub’ waar de fluit centraal staat en heerlijk soleert terwijl in het opvolgende ‘Yene Mircha’ er een flinke blazerssectie klinkt. De geest van Fela Kuti waart door het nummer, maar vanwege een stevige rol voor de Hammond orgel en een aangename bluesvolle gitaarsolo krijgt het liedje een eigen hypnotiserend gevoel. En in dat hypnotiserende zit de kracht. Een kracht die met deze volle band goed tot haar recht komt. De constante, hypnotiserende melodieën komen het ene moment voort uit herhalende blazers en een ander moment uit de keyboard of Hammond. Het maakt van Yene Mircha een zeer aangename plaat en van Hailu Mergia toch echt wel een van de betere vertolkers van die specifieke Ethiopische jazz.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Hailu Mergia Label:Awesome Tapes From Africa
Cover FACS - Void Moments

FACS - Void MomentsDe term postpunk wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt om nieuwe...