RECENSIE: FACS - Void Moments

FACS
recensie cijfer 2020-08-08 De term postpunk wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt om nieuwe bands te duiden die voor hun sound teruggrijpen naar de periode 1978-1982. Maar bij FACS is er geen ontkomen aan. Alleen al bij her horen van de bandnaam FACS liggen de associaties op met het legendarische Factory-label voor de hand.

Het platenlabel was de thuishaven van illustere postpunkbands als Section 25, A Certain Ratio, maar vooral Joy Division en het latere New Order. Alle platenreleases voorzag Factory van een unieke FACT-code. FACS blijft met haar sound akelig dicht bij de Factory-sound.

FACS bewijst dat je niet uit Manchester hoeft te komen om een avontuurlijke maar ook vertrouwd klinkende postpunkplaat af te leveren. FACS komt uit de Amerikaanse blueshoofdstad Chicago en is voortgekomen uit de artrockband Disappears. Met Void Moments levert FACS haar derde plaat af. De band bestaat uit zanger/gitarist Brian Case (ex-Disappears) drummer Noah Leger (ex-Disappears) en bassiste Alianna Kalaba.

De muziek op Void Moments is vloeiend en ruimtelijk. Opener ‘Boy’ is nog een enigszins hoekig popnummer waarbij de staccato ritmes van de gitaar en de drums elkaar in de haren zitten. Daarna ontstaat er meer ruimte voor de baslijnen, ijle gitaarklanken en inventief drumwerk. De sound op Void Moments wordt allengs soepeler en meer doomy.

Naast de overduidelijke postpunkinvloeden roept de spaarzame zang op sommige momenten associaties op met The Fall, Gary Clail en Underworld. Engelser dan Engels kan bijna niet. Instrumentaaltje ‘Lifelike’ is een industrial soundscape met percussie.

De plaat is met 31 minuten wat aan de korte kant. Maar gelukkig heeft FACS het lekkerste voor het laatst bewaard. Afsluiter ‘Dub Over’ is van ongekende schoonheid. De desolate baslijn wordt begeleidt door spaarzame maar juist geplaatste klappen op het drumstel. Op de achtergrond maken zwaar vervormde gitaarklanken het in echo gedrenkte, dubby geluid compleet. Afsluiter ‘Dub Over’ is daarmee een passend slotakkoord en de ideale cliffhanger voor een volgend album.
Recensent:Bart Slaats Artiest:FACS Label:Trouble In Mind Records
Cover Drama - Dance Without Me

Drama - Dance Without MeLiefdesverdriet biedt een hoop muzikanten inspiratie. Zo ook het uit Chicago...

Cover Hailu Mergia - Yene Mircha

Hailu Mergia - Yene Mircha De Ethiopische muzikant Hailu Mergia is één van de grote artiesten binnen...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT