RECENSIE: Jess Sah Bi & Peter One - Our Garden Needs Its Flowers

Jess Sah Bi
recensie cijfer 2019-01-16 Awesome Tapes From Africa is een Amerikaans label, dat oude opnames uit Afrika opnieuw uitbrengt. Hun laatste aanwinst is Our Garden Needs Its Flowers; het debuutalbum van Jess Sah Bi & Peter One uit 1985. Toentertijd ook wel de Simon & Garfunkel van Ivoorkust genoemd. Dit klopt zeker voor de samenzang, maar muzikaal gezien leunt dit duo ook op de vroege Neil Young en Townes van Zandt. Vraag blijft of dit album nog relevant is voor deze tijd.

Het album is in tweeën gedeeld: nummers op de A-kant worden gezongen in het Gouro, een Mandétaal uit Ivoorkust. Het zal geen verbazing wekken dat bij deze nummers de Afrikaanse invloeden het meest hoorbaar zijn, wat ook komt door de Afrikaanse ritmes die hierbij ondersteuning bieden. Daar waar het slaapliedje ‘Clipo Clipo’ voortkabbelt, zijn het feelgood nummers als ‘Katin’ en ‘Kango’ die ons wat meer het gevoel geven waarom zij eind jaren tachtig zo populair waren.

De nummers op de B-kant worden in het Engels en Frans gezongen en klinken wat meer richting Westerse muziek. Er zitten hier ook nummers met een politiek randje tussen. ‘Apartheid’ zegt uiteraard genoeg, maar ook het countrynummer ‘Our Garden Needs Its Flowers’ verpakt de boodschap van vrede op aarde op een relaxte manier, maar met een donkere ondertoon. Het album sluit af met ‘Solution’ wat gaat over vrijheid en eenheid en is nog geschreven in het politiek gunstige klimaat van Ivoorkust. Jaren later zou dit duo splitsen en hun heil gaan zoeken in Amerika.

Het hoogtepunt van het album is ‘African Chant’, waar alle essentie van de muziek en sfeer samen komen. Het is dan ook geen toeval dat de BBC dit nummer gebruikte als achtergrond bij de opnames van de vrijlating van Nelson Mandela.

Tegenwoordig werken beide artiesten in Amerika, One als verpleger in Nashville en Bi doceert Afrikaanse muziek aan kinderen in San Francisco. Wel waren zij weer afgelopen zomer herenigd voor een korte tour door Amerika om nummers van dit album te vertolken. Niet in de stadions van West-Afrika, wat zij op hun hoogtepunt gewend waren, maar in de kleine zaaltjes. Waar een re-release al dan niet toe kan leiden.

Ook al worden er politieke zaken bezongen die gelukkig niet meer allemaal relevant zijn, het is een tijdloos album. Leuk om eens te beluisteren.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Jess Sah Bi & Peter One Label:Awesome Tapes From Africa
Cover Maarja Nuut & Ruum - Muunduja