RECENSIE: Suzanne Vega - Beauty and Crime

Suzanne Vega - Beauty and Crime
recensie cijfer 2007-06-25 Even, heel even maar, kneep ik ‘m. Suzanne Vega die zich, getuige de albumhoes en de foto’s in het boekje, presenteert als een ware diva? En een nieuw album dat verschijnt op het befaamde Blue Note label? Het zal toch niet zo zijn dat Suzanne Vega de jazz kant op is gegaan? Het had natuurlijk zomaar gekund. Het is immers alweer zes jaar geleden sinds de zangeres haar laatste studioalbum uitbracht, en in zes jaar tijd kan veel gebeuren.

Maar opener ‘Zephyr & I’ stelt gelukkig direct al gerust: de zangeres met de heerlijk vertrouwde stem zit nog steeds in de pop/folkhoek. Al is ‘Zephyr & I’ wel gelijk het meest uptempo liedje van het album. Het daaropvolgende ‘Ludlow street’ (“This time, when I go back to Ludlow street, I find each stoop and doorway’s incomplete”) is eigenlijk pas écht weer vertrouwd Vega-materiaal. Mooi gearrangeerd, en met een refrein dat dagenlang in je hoofd blijft hangen. Dat het liedje is opgedragen aan haar (overleden?) broer Tim, die in deze straat woonde, geeft het toch al mooie liedje nog eens een extra emotionele lading.

De zangeres blijkt de wereld nog altijd met grote verbaasde ogen te bekijken en kan dit als geen ander vertalen naar prachtige verhalende liedjes. Misschien wel de mooiste voorbeelden hiervan zijn de ode aan New York ‘New York is a woman’, het licht jazzy (toch de invloed van Blue Note?) ‘Pornographer’s dream’ en ‘Edith Wharton’s figurines’.

Eén keer wordt er van de geijkte paden afgeweken en flirt de zangeres met subtiele elektronische ritmes in ‘Unbound’. Het is leuk geprobeerd, maar eerlijk gezegd is dit wel een van de minder geslaagde liedjes op dit album. Eigenlijk zit je bij Suzanne Vega ook helemaal niet te wachten op vernieuwing. Gelukkig voelt het grootste deel van het album dan ook vertrouwd aan en mogen we stellen dat Beauty & crime het zes jaar wachten meer dan waard is.

Op 26 juni speelt de zangeres trouwens in Tivoli, de liefhebber weet genoeg…
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Suzanne Vega Label:Blue Note
Digitalism - Idealism