RECENSIE: Various - Blue Note Reimagined

Blue Note
recensie cijfer 2020-11-20 De Britse jazzscene zit de laatste tijd aardig in de lift. Dit komt vooral door jonge artiesten en bands als Nubya Garcia, Melt Yourself Down, Ezra Collective en The Comet Is Coming, die traditionele jazz mengen met moderne invloeden. Hiermee weten ze bovendien de crossover te maken naar het (alternatieve) poppubliek. Daarnaast zijn er momenteel veel acts in de (neo)soul-hoek die duidelijk beïnvloed zijn door jazz, zoals Jordan Rakei, Skinny Pelembe en Poppy Ajudha.

Op Blue Note Reimagined wagen zestien acts uit deze scene zich aan een nummer uit de rijke catalogus van het legendarische jazz-label Blue Note en dit levert een hele frisse, gevarieerde plaat op. Zo zijn Nubya Garcia’s cover van Joe Hendersons ‘Shade Of Jade’ en ‘Footprints’ van Ezra Collective echte jazz-nummers, maar Jordan Rakeis uitvoering van ‘Wind Parade’ zit meer in de jazzy soul-hoek. Dit laatste geldt ook voor Poppy Ajudha’s cover van Herbie Hancocks klassieker ‘Watermelon Man’.

Melt Yourself Down mengt op ‘Carribean Fire Dance’ jazz met Caribische ritmes, wat een opzwepende track oplevert en de Wayne Shorter-cover ‘Speak No Evil/Night Dreamer’ van Emma-Jane Thackray doet door het gebruik van elektronische ritmes juist een beetje onderkoeld aan. ‘I Will never Stop Loving You’ van Yazmin Lacey gaat dan weer meer richting nachtclub-jazz.

Een verrassende naam op Blue Note Reimagined is die van Jorja Smith, die normaal gesproken meer in de hiphop en grime-hoek opereert. Haar versie van St Germains ‘Rose Rouge’ laat echter horen dat ze ook met een jazz-nummer uit de voeten kan en het resultaat overtreft het origineel. Een andere opvallende naam is die van Bombay Bicycle Club-frontman Jack Steadman. Onder het pseudoniem Mr Jukes brengt hij hier een mooie cover van Herbie Hancocks ‘Maiden Voyage’.

Shabaka Hutchings, leider van twee verschillende jazzbands en saxofonist bij The Comet Is Coming doet het hier onder zijn eigen naam en klinkt op ‘Prints Tie’ wat traditioneler dan met The Comet Is Coming, maar toch hoor je het geluid van die band wel een beetje terug. En dat komt niet alleen door Hutchings’ zeer herkenbare manier van spelen.

Bijna alle acts op Blue Note Reimagined opereren vanuit het Verenigd Koninkrijk. De enige uitzondering is het Noorse Fieh. Met hun soulvolle cover van Wayne Shorters ‘Armageddon’ vallen ze hier echter zeker niet uit de toon.

Blue Note Reimagined geeft een mooi beeld van de huidige Britse (jazz)scene. Het album laat horen dat jazz nog lang niet dood is dat het genre in de juiste handen ook een nieuw publiek kan aanspreken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Various Label:Blue Note
Cover Gorillaz - Song Machine Season 1: Strange Timez

Gorillaz - Song Machine Season 1: Strange TimezWie nog nooit van Gorillaz gehoord heeft, heeft óf twintig jaar onder een...