RECENSIE: Shura - Forevher

Shura
recensie cijfer 2020-02-24 Aleksandra Denton zoals Shura in het echte leven heet, is opgegroeid in Manchester. Maar daar hoor je niets van terug. Geen Manchester sound te bekennen. Waar het eerste album Nothing’s Real nog vol staat met lichtvoetige electropop, is het tweede album wat gevarieerder. Forevher kent twee gezichten, dromerige eighties synthpop waarbij je wil gaan dansen en mierzoete nineties R&B om bij weg te dromen en soms bijna bij in slaap te vallen.

Forevher begint met een piano niemendalletje, een probeersel, zo lijkt het. Je hoort het geluid van een taperecorder. Dit kun je aan de titel ook een beetje afleiden, ‘That’s Me, Just A Sweet Melody’. Het eerste échte nummer ‘Side Effects’ klinkt als een eigentijds soulnummer met meerstemmige zang in het refrein en autotune in het couplet, het zou zomaar een radiohitje kunnen worden. De huidige single ‘Religion’ is iets meer uptempo, lekker dansbaar en zou zo uit de eighties kunnen komen. Na het spannende ‘The Stage’ gaat de vaart er wel wat uit en wordt het tijd om te relaxen. Het Texaanse geklets aan het begin van ‘Tommy’ had achterwege kunnen blijven en is ronduit slaapverwekkend. Het eindigt ook nog eens abrupt, evenals ‘Princess Leia’(ja, die uit Star Wars) en nog wat andere nummers op de plaat. ‘BKLYNLDN’ heeft weer op een andere manier een opvallend einde en eindigt met een totaal ander stuk muziek dan de rest van het nummer, net als ‘Control´, maar daar hoor je dan ook nog fluitende vogeltjes bij.

In ´Flyin’’ bezingt Shura haar paniekaanval die ze enkele jaren geleden had, toen ze dacht dat ze doodging. Ook komt haar fascinatie voor het geloof hierin ter sprake en hoe dat soms conflicteert met haar homoseksualiteit. Mocht je dan inmiddels bijna in dromenland zijn, dan word je lieflijk wakker gekust door nummers als ‘Forever’ en ‘Control’ waarin het tempo weer iets omhoog gaat.

Zoals gezegd kent Forevher twee gezichten met een paar ijzersterke en ook een paar supersaaie nummers. Maar bij de briljante spacy afsluiter ‘Skyline, Be Mine’ met die heerlijke baslijn, mag je weer onderuit gaan zitten en alle geluidjes proberen te absorberen die de revue passeren om dan alsnog tevreden in slaap glijden.
Recensent:Johan Kramer Artiest:Shura Label:Secretly Canadian
Cover B Boys - Dudu

B Boys - DuduWanneer de wereld in brand lijkt te staan zoals op dit moment, schieten de...