RECENSIE: Ketil Bjornstad - Rainbow Sessions

Bjornstad
recensie cijfer 2019-07-04 Ketil Bjørnstad is een Noorse pianist (en ook schrijver van ruim dertig literaire romans). Nadat hij op zijn veertiende een muziekconcours won in Oslo, debuteerde hij twee jaar later met het Oslo Filharmonisch Orkest. Om dat debuut en daarmee zijn vijftigjarige bestaan als muzikant te vieren, zijn de Rainbow Sessions opnieuw uitgebracht. Het is Bjørnstads eerbetoon aan de Rainbow Studio en aan de Steinway piano, model D, in het bijzonder. De luxe boxset bestaat uit vier delen, waarvan de eerste drie delen, The Long Farewell, The Rainbow en The Way Through the Woods in 2004 werden opgenomen en in 2006 in een beperkte oplage zijn verschenen.

Op het moment dat sound-engineer Jan Erik Kongshaug aan Bjørnstad liet weten dat hij van plan was om zijn Rainbow Studio te verplaatsen binnen Oslo, ontstond het idee om zowel een laatste sessie in de oude studio en de eerste in de nieuwe studio op te nemen. Zij zorgden er dan voor dat er een Steinway piano gereed stond in elke studio. Alle sessies werden live opgenomen, zonder correcties of bewerkingen. Niemand wist welke composities hij ging spelen: Bjørnstad koos het repertoire afhankelijk van het instrument, de akoestiek van de betreffende studio en zijn stemming op de dag zelf. Dat verklaart ook dat ‘In The Bleak Midwinter’ in de zomer is opgenomen.

Met uitzondering van enkele stukken zijn het allen composities uit het gigantische oeuvre van Bjørnstad, die garant staat voor meer dan zeventig albums. Voor de drie sessies gebruikt hij zowel oude als nieuwe composities en de variatie is enorm. Van het rustig subtiele 'Undercurrent'; het monumentale 'The Sorrow (Rolf Jacobsen Memoriam)’, tot aan 'Departure', waar hij de droefheid bij een vertrek klank geeft. Kongshaug weet de emotie die Bjørnstad ten toon wilt spreiden feilloos vast te leggen.

Om de heruitgave van deze sessies te justificeren is er een vierde CD aan toegevoegd, The Third Instrument. De titel verwijst naar de derde Steinway piano, model D, die gebruikt is om de composities die in vijf verschillende sessies zijn opgenomen vast te leggen. De opnames hiervoor vonden plaats tussen 2013 en 2017 en klinken wat meer upbeat en zelfs jazzy. Zo is daar het dynamische 'Underground', waar hij een onvermoeibare drive laat horen en wat een mooi donker chaotisch einde! Zijn dankbaarheid voor zijn favoriete soundengineer toont hij in een passend sluitstuk 'So Far, My Friend (To Jan Erik Kongshaug)'.

De passie voor muziek, zijn waardering voor de Steinway piano en vooral zijn respect voor mensen die hem jarenlang hebben bijgestaan, komt op deze verzameling prachtig tot uiting. In het gevoegde boekje vertelt Bjørnstad over de sessies en eert hij niet alleen zijn mentor, de producer Svein Erik Børja, maar ook de pianostemmer Thorn Irby. Dat siert hem, aangezien menigeen deze uitgave zal zien als een kroon op zijn werk. En dat is het ook.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Ketil Bjornstad Label:Grappa
Cover The Mountain Goats - In League With Dragons

The Mountain Goats - In League With DragonsDe Amerikaanse band The Mountain Goats is in Nederland niet zo bekend....

Cover Elder Island - The Omnitone Collection

Elder Island - The Omnitone Collection Alles aan de The Omnitone Collection heeft aandacht gehad. Het concept, de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT