RECENSIE: The Dandy Warhols - Why You So Crazy

Dandy
recensie cijfer 2019-03-30 De grootste hit van The Dandy Warhols, waarvan de naam is geïnspireerd op Andy Warhol, is zonder twijfel ‘Bohemian Like You’ uit 2000. De band heeft nooit weer zo’n grote hit gescoord maar muziek maken doen ze nog steeds. De Amerikaanse band uit Portland bestaat dit jaar 25 jaar en dit bezegelen ze met hun nieuwe en tiende plaat Why You So Crazy.

Why You So Crazy is een gek album waar geen stempel op te drukken is. Een combinatie van psychedelia, pop en instrumentaal zonder duidelijke richting. Het zijn experimentele nummers en de plaat is erg gewaagd, in dit geval pakt dat slecht uit. Het album is chaotisch en rommelig en het is een mengeling van genres die hier niet bij elkaar passen. Alles is bij elkaar gegooid zonder toegevoegde waarde of duidelijke bedoeling.

Door het experimentele kenmerk van de plaat zijn de tracks niet erg toegankelijk. Het is een lastig album om doorheen te komen en het lukt de band niet om de interesse vast te houden. Het album kent veel overbodige nummers, zoals ‘Next Thing I Know´, die niets toevoegen en niet blijven hangen. ‘Highlife’ is een raar, vreemd en experimenteel nummer wat nergens over gaat en ‘To The Church’ is vaag en nietszeggend.

Naast deze overbodige nummers heeft de plaat ook een aantal betere en leuke liedjes.
‘Be Alright’ en ‘Small Town Girls’ zijn goede popnummers met een herkenbaar The Dandy Warhols tintje. Ze zijn minder experimenteel en een stuk veiliger dan de rest van de plaat en dat is in dit geval erg verstandig. Met deze nummers redden ze het album nog enigszins.

De plaat wordt afgesloten met het pianonummer ‘Ondine’. Ruim zes minuten pianospel maar hier is niets uit af te leiden. Het is vooral opvulling om de korte nummers op het album mee aan te vullen. Why You So Crazy is een matige plaat met veel overbodige nummers waar zo hier en dan een prima liedje tussen te vinden is. In de buurt van hun megahit ‘Bohemian Like You’ komen ze nog lang niet.
Recensent:Linda Kremer Artiest:The Dandy Warhols Label:Dine Alone Records
Cover De Staat - Bubble Gum

De Staat - Bubble GumDrie jaar na O is De Staat terug met het album Bubble Gum . Op deze...