RECENSIE: Maarja Nuut & Ruum - Muunduja

Maarja
recensie cijfer 2019-01-15 De Estlandse zangeres en violiste Maarja Nuut heeft na twee soloalbums besloten om Hendrik Kaljujärv, oftewel Ruum, in de arm te nemen voor haar volgende project. In de studio kwamen Maarja Nuut & Ruumproducer Howie B tegen, welke beide artiesten heeft geïnspireerd om van de geëffende paden af te wijken door een verscheidenheid aan instrumenten en geluiden te gebruiken. En wat mogen wij daar blij om zijn: het album Munnduja is een intense luisterervaring geworden met een prachtige soundscape. Het album bestaat uit negen composities die elk op zichzelf staan, maar die verbonden worden door de aan elkaar geregen lagen van viool en stemklanken, gecombineerd met beats en electronica.

Mocht er ooit nog een soundtrack voor Estland geschreven worden, dan komt dit album zeer zeker in aanmerking. Al bij de eerste klanken van ‘Haned Kadunud’, waarmee Nuut zonder enige muzikale begeleiding het album opent, weet je dat je iets bijzonders gaat beluisteren. De continue zang, die langzaam overgaat in een gefrustreerde opdreuning van dezelfde tekst, in combinatie met de vele lagen viool, electronika en sensueel gehijg zorgen voor een dreigend begin.

Diezelfde sfeer zet zich verder door in het tweede nummer ‘Käed-mäed’, waar juist gezocht wordt naar een mix van viool en elektronica. Deze combinatie wordt op het album op verschillende manieren keer op keer opgezocht en onderzocht, waar voor beide muzikanten de ruimte is om hun muzikale grenzen op te rekken. Alleen op ‘Miniature C’ mag Ruum even helemaal losgaan in zijn eigen wereld.

De titeltrack, het duistere ‘Muunduja’, is een mooi voorbeeld van hoe elektronica vioolklanken kan versterken. Dat geldt ook voor de nummers waarin Nuut de meeste aandacht opeist met haar zang en viool, zoals ‘Mabe’. Deze nummers worden sterker doordat Ruum de nummers ondersteunt met simpele klanken, waarbij hij ervoor zorgt dat het één geheel blijft.

Het zijn met name nummers als ‘Kuud Kuulama’ en ‘Kurb Laulik’ waar beide artiesten elkaar het beste vinden en waar zij samen een donkere unheimische sfeer creëren. Het plukken van de snaren op de viool, de hypnotiserende zang en de minimalistische bastonen vormen de perfecte achtergrondmuziek voor een donker sinister sprookje.

De titel van het afsluitende nummer ‘Une Meeles’, wat “Als door een droom gevangen” betekent, vat het album goed samen. Als luisteraar bevind je je even in een andere wereld, eentje waar je je aan overgeeft. Je kunt niet anders: je bent dusdanig in de ban van de muziek dat er geen weg naar buiten mogelijk lijkt. Voor degenen die dit jaar naar Eurosonic gaan: ook Nuut & Ruum zullen daar zijn. Geef je over en laat je meenemen in hun unieke wereld.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Maarja Nuut & Ruum Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Lassen - Eventyrer

Lassen - Eventyrer Lassen is een jazz-kwartet geformeerd door de Noorse saxofonist en zanger...