RECENSIE: Jerusalem In My Heart - Daga'Iq Tudaiq

Jerusalem
recensie cijfer 2019-01-03 Als je blootstelling aan muziek uit het Midden-Oosten beperkt is tot het jaren tachtig hitje ‘Im Nin’Alu’ van de Israëlische zangeres Ofra Haza, begeef je je op glad ijs bij een recensie van Jerusalem In My Heart (JIMH). Zeker in het huidige tijdsgewricht. Uit die regio komt tegenwoordig vooral nieuws over de vele conflicten, en niet zozeer muziek. Radwan Ghazi Moumneh – de drijvende kracht achter de band – worstelt als kunstenaar juist daar mee. Via diverse media en samenwerkingsverbanden geeft hij vorm aan zijn gevoelens.

Moumneh staat met één been in het westen, waar hij mede-eigenaar is van opnamestudio Hotel2Tango in Montréal. En met het andere been in de Arabische wereld. Zijn ouders zijn Libanon ontvlucht en via Oman – waar hij opgroeide – in 1993 in Canada beland. Verwijst het nummer ‘Bein Ithnein (Between Two)’ naar deze verscheurdheid? Het monotone ritme van industriële klanken dat subtiel overloopt in oosterse instrumenten en terug, doet het vermoeden. Het feit dat de cd-hoes alle informatie in zowel het Engels als het Arabisch toont, benadrukt de verstrengeling nog eens.

Daga'Iq Tudaiq (Minutes That Bother) is het derde album van JIMH. Het vorige album If He Dies, If If If If If If uit 2015 was muzikaal gezien duidelijker geworteld in beide culturen. Op Daga'Iq Tudaiq overheerst de oosterse kant. Wat in het begin ontbreekt, zijn de elektronische klanken en westerse ritmes. Door het Arabisch blijven de onderwerpen van de eerste vier songs verhuld. Pas bij de laatste vier nummers wordt duidelijk waarom JIMH ook tot de avant-garde wordt gerekend. De sterk vervormde stemmen op ‘Thahab, Mish Roujou, Thahab ((The Act Of) Departing, Not Returning, Departing)’ zijn zelfs voor onze begrippen zeer experimenteel. De dreiging die er vanuit gaat is voor iedereen invoelbaar.

JIMH is de laatste jaren regelmatig in Nederland geweest. Een audiovisuele voorstelling in het Muziekgebouw en twee optredens op Le Guess Who? festivals in Utrecht, die mede-opdrachtgever zijn geweest voor dit album. Die concerten hadden allemaal een sterk visuele kant. Kan hij op cd zonder die component? Absoluut! De bij vlagen hypnotische muziek is in staat om beelden in je hoofd op te roepen. De instrumentele nummers werken door de universele taal van muziek het krachtigst. De experimenten zijn intrigerender dan zijn vertolking van een Arabische klassieker. Als je een inkijkje wilt krijgen in moderne Oosterse muziek is dit album voor jou.
Recensent:Dave Stam Artiest:Jerusalem In My Heart Label:Constellation
Cover Doug Paisley - Starter Home

Doug Paisley - Starter HomeCanadezen hebben altijd een goede invloed gehad op de Americana muziek. Denk...

Cover Daniel Brandt - Channels

Daniel Brandt - Channels Daniel Brandt is een artiest pur sang. Hij is naast filmmaker -hij maakt...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT