RECENSIE: Hozier - Nina Cried Power

Hozier
recensie cijfer 2018-11-03 In 2014 brak Hozier door met Take Me To Church. Zowel het lied als het album werden grote hits en Hozier werd wereldberoemd. Nadat het een tijdje stil is geweest rondom Hozier is hij terug met de EP Nina Cried Power, een voorproefje op zijn nieuwe album dat in 2019 uitkomt. Hoewel het een korte EP is, pakt Hozier groots uit. Vier jaar na het uitbrengen van zijn laatste muziek is Hozier terug met vier nieuwe nummers en het was het wachten meer dan waard.

‘Nina Cried Power’ is zonder discussie de beste track van de EP. Een krachtig, sterk, kwetsbaar en gevoelig nummer. Het nummer gaat over artiesten die zich hebben laten horen als activist of protestliedjes hebben geschreven. Nina in de titel van het nummer is Nina Simone, maar er worden ook andere namen genoemd zoals Lennon, Patti, Dylan en James. Het lied is gemaakt in samenwerking met Mavis Staples die onder anderen heeft samengewerkt met Bob Dylan. De stemmen van Staples en van Hozier vullen elkaar aan en zorgen ervoor dat het geen seconde saai wordt. Door deze samenwerking knalt het nummer je speakers uit en krijgt het iets magisch en krachtigs wat je lang bij zal blijven.

Niet alle tracks op de EP zijn zo hard als ‘Nina Cried Power’. Zo is ‘NFWMB’ (staat voor Nothing Fucks With My Baby) een rustige ballad met een dromerige sound. De instrumenten vloeien perfect in elkaar over en hebben een melancholische toon. ‘Moment’s Silence’ heeft een country en blues tint en ‘Shrike’ is een typische Hozier-song, zoals we van hem verwachten. Hiermee zorgt Hozier voor vier totaal verschillende nummers die toch perfect bij elkaar passen.

De EP Nina Cried Power heeft alles in zich. Een knallend begin, een verhaal, gevoel, het sluit op elkaar aan, heeft verschillende stijlen en Hozier overtreft zichzelf hiermee. Het enige minpunt is dat de EP maar vier songs telt en veel langer had mogen duren. Gelukkig komt Hozier in 2019 met het volledige album en kunnen we genieten van nog meer liedjes.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Hozier Label:Island
Cover Colter Wall - Songs Of The Plains

Colter Wall - Songs Of The PlainsVorig jaar rond deze tijd, centrum Zierikzee, een volgestouwd...