RECENSIE: Island Club - Island Club

Island Club
recensie cijfer 2018-10-18 Het indie-landschap is dichtbevolkt. Heel erg dichtbevolkt. En toch heeft het Engelse bandje Island Club nog de moed om een plekje op te eisen. Dit doen ze voorzichtig, stapje voor stapje, met deze keer de release van een EP met vier nummers.

Frontman Michael Askew verwoordt de missie van de vijf jongens die elkaar sinds hun tijd op de universiteit kennen. Het is een missie die er voor zorgt dat de band nog optimistischer klinkt:”We willen er voor zorgen dat mensen voelen dat e er toe doen, we willen mensen laten dansen, we willen levens veranderen, al is het maar voor zo lang als onze nummers duren.” Ok, dit laatste is misschien wat hoog gegrepen voor een EP, maar het laat wel zien dat de band ambitieus is.

Het is echter wel aan het (over)volle indie-landschap te wijten dat het moeilijk wordt om je nog te onderscheiden tegenwoordig. Er zijn dan ook meerdere namen te noemen die je hoort zodra je Island Club’s muziek hoort. De meest rechtstreekse vergelijking is toch wel met The 1975. De stem van zanger Askew lijkt als twee druppels water op die van The 1975’s, Matt Healy. En het blijft niet bij de vergelijking van de stemmen. Ook muzikaal is de gelijkenis tussen beide bands erg duidelijk te horen. Gitaar met synths, upbeat, hitgevoelig, en een dosis feel good. Zo’n vergelijking zou je de das om kunnen doen als band, maar kijk hoe groot The 1975 is geworden met deze sound.

Met een volwaardig album zal moeten blijken of er genoeg ruimte is voor Island Club. Maar met hun optimistische en ambitieuze houding komen ze al een heel eind. Dat ze doen waar ze gelukkig van worden, is al op deze EP te horen. Dat zal op een heel album alleen nog maar duidelijker worden, mochten ze op deze manier verder gaan. Maar één tip jongens, verschuil je niet achter anderen, creëer je eigen geluid, dan is er gegarandeerd ruimte voor jullie in de hedendaagse muziekscene.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Island Club Label:Eigen Beheer
Cover Hozier - Nina Cried Power

Hozier - Nina Cried PowerIn 2014 brak Hozier door met Take Me To Church . Zowel het lied als het...