RECENSIE: Mothers - Render Another Ugly Method

Mothers
recensie cijfer 2018-11-30 Twee jaar geleden verscheen het debuut van Mothers, When You Walk A Long Distance You Are Tired, dat overwegend positieve reacties oogstte. De band rondom Kristine Leschper had er een aantal sfeervolle liedjes op ingespeeld, die goed bevielen. Ze werden dan ook een band die in de gaten gehouden wordt. Nu is er de opvolger Render Another Ugly Method, waarvan veel verwacht wordt.

Op het nieuwe album, waarvan alle titels in hoofdletters worden geschreven, wordt een nieuwe weg ingeslagen. Het ingetogen, melancholische, maar sfeervolle geluid maakt plaats voor een zwaarmoedig karakter. Veel liedjes zijn traag van tempo en roepen een naargeestig gevoel op. Leschper zingt hier ook op een monotone wijze, die alleen maar bijdraagt aan de toch wel depressieve sfeer op de plaat. Het is zoeken naar liedjes als ‘PINK’ die wat lichter te verteren zijn en met een wat hoger tempo, nog een straaltje licht toelaten.

Over het algemeen zijn het echter loodzware en monotone liedjes, die tergend traag voorbij trekken. Mothers wil het de luisteraars ook niet makkelijk maken en gaat vaak wat tegendraads te werk zoals in ‘Western Medicine’, waar aan het einde het tempo nog verder omlaag gebracht wordt. De band wil graag een gevoel van onbehagen geven en juist met dat ongemakkelijke gevoel iets teweeg brengen. Maar de nummers vragen daardoor wel erg veel van de luisteraar en het wordt dan ook op den duur behoorlijk vermoeidend. Het nummer ‘MOTHER AND WIFE’ is hiervoor tekenend, wat met zijn bijna acht minuten bijna eindeloos lijkt te duren.

Ook de cryptische teksten die vaak onbegrijpelijk zijn, helpen niet mee om de plaat makkelijker te doorgronden. Zo wordt bijvoorbeeld in ‘WEALTH CENTER / RISK CAPITAL’ niet echt duidelijk wat bedoeld wordt met “I’m excited about the prospect of living without a body/I am ungrateful and this proves it”. Het is fijn dat Mothers de luisteraar wil uitdagen en wat inspanning vraagt, maar de nieuwe LP vraagt gewoon teveel en laat je juist al uitgeput achter voordat deze is afgelopen.

Recensent:Ronald Kats Artiest:Mothers Label:Anti
Cover Suicidal Tendencies - Still Cyco Punk After All These Years

Suicidal Tendencies - Still Cyco Punk After All These YearsIs het krap twee jaar na de laatste release ( World Gone Mad ) alweer tijd...