RECENSIE: Andy Shauf - The Neon Skyline

Shauf
recensie cijfer 2020-03-22 Andy Shauf is een Canadese singer-songwriter uit Regina (Saskatchewan). Tegenwoordig opereert Shauf vanuit zijn thuisbasis Toronto. Shauf debuteerde in 2009 en is nu toe aan album nummer vijf, The Neon Skyline geheten. Het album komt uit op ANTI-, het sublabel van Epitaph dat eerder werk uitgaf van Nick Cave & The Bad Seeds, Tom Waits, Wilco en Xavier Rudd.

Shauf is een singer-songwriter die wordt geroemd om zijn kwaliteiten als verhalenverteller. Het nieuwe album The Neon Skyline bevat elf tracks die thematisch met elkaar verbonden zijn. De nummers vormen tezamen het verslag van een kroegavond waarbij de hoofdpersoon met een vriend terug gaat naar hun stamkroeg (The Neon Skyline). De hoofdpersoon laaft zich in de kroeg niet alleen aan liters bier, maar ook aan herinneringen van lang vervlogen tijden.

Een interessant thema voor een album. Zeker als de hoofdpersoon hoort dat zijn ex-vriendin in de stad is en later op de avond in levende lijve opduikt in diezelfde stamkroeg. Het album gaat uiteindelijk over verlangen en het pijnlijke proces van een verloren liefde.

Shauf componeerde voor het album in totaal vijftig liedjes waarvan er elf de plaat haalden. Het resultaat van deze noeste arbeid is ronduit teleurstellend. Shauf presenteert een album vol sophisticated pop met hier en daar wat jazzy invloeden. De nummers zijn vakkundig gemaakt en gearrangeerd, maar hebben geen van allen eeuwigheidswaarde. Het ontbreekt op het album aan elke vorm van spanning of scherpte.

Omdat de elf songs zich in hetzelfde gezapig tempo voortslepen en de zouteloze stem van Shauf (verwant aan het geluid van onze zuiderbuur Milow) ook niet helpt om de aandacht vast te houden, gaat de eventuele zeggingskracht van zijn teksten verloren. Als het je niet lukt de aandacht van de luisteraar vast te houden, dan ben je als singer-songwriter reddeloos verloren. Net zo reddeloos verloren als de hoofdpersoon (van het album) in de liefde.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Andy Shauf Label:Anti
Kant

Jeroen Kant - DieselIn een tijd dat de Nederlandstalige hiphop populairder lijkt dan ooit en de...