RECENSIE: The Detroit Cobras - Tied and True

Detroit Cobras - Tied and true
recensie cijfer 2007-05-07 Op hun nieuwste album, Tied & True, hebben The Detroit Cobras wederom uit het rijke Soul en Rhythm & Blues archief verloren, vergeten en obscure pareltjes opgedoken en deze met een, al dan niet extreme, garagerock inenting, nieuw leven ingeblazen. Jack White is terecht al jaren fan. Voor lekkere retro-rammelrock met een waanzinnige vrouwenstem ben je bij The Detroit Cobras immers aan het juiste adres. So what dat het allemaal covers zijn. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Wat vooral opvalt aan Tied & True is dat deze, met name tijdens de eerste helft, een pak ingetogener is dan we tot nog toe van The Detroit Cobras gewoon zijn. Dat de heerlijk zwoele maar tegelijkertijd ook zeer stoere stem van opper-cobra Rachel Nagy hierdoor nog meer ruimte krijgt, zal vrijwel niemand betreuren. De aanvankelijk wat minder explosieve instrumentale ondersteuning zal echter niet door iedereen even enthousiast worden ontvangen. Hoe dan ook behoort de prachtig zwoele opener ‘You’ll Never Change’ en ook ‘Puppet On A String’ (neen, niet de eurovisiesongfestival-kraker van Sandie Shaw) tot het beste dat The Detroit Cobras ooit op plaat hebben gezet.

Na vijf nummers trekken The Detroit Cobras met het lekker swingende ‘As Long As I Have You’ de vintage-fuif toch ook nog wat meer op gang. Het bitterzoete ‘Nothing But A Heartache’, het huppelende ‘If You Don’t Think’, het stomende ‘Leave My Kitten Alone’, het swingende ‘What’s Going On?’ en de hillbilly-rock van ‘On A Monday’ zijn allen onweerstaanbaar catchy en maken van de aanvankelijk rustig en melancholisch begonnen lounge een uiterst vrolijk en dansbaar feest.

Mede gezien de sterke opbouw van het album en de originele songkeuze, maar toch vooral ook vanwege de grotendeels prima muzikale en vocale prestaties is Tied & True een goede, pretentieloze en soulvolle garagerock-plaat geworden, die eigenlijk nergens echt aanvoelt als een coveralbum. Ogenschijnlijk moeiteloos zetten The Detroit Cobras de nummers telkens volledig naar hun eigen hand. Alsof ze nooit eerder door een ander zijn vertolkt. Dat The Detroit Cobras nog maar lang mogen blijven wroeten in het verleden.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:The Detroit Cobras Label:Rough Trade Records
Dinosaur Jr - Beyond

Dinosaur Jr. - BeyondHet in 1983 als Dinosaur opgerichte Dinosaur Jr was van grote invloed op...