RECENSIE: The New House - Moves

New House
recensie cijfer 2018-05-14 De lente liet even zijn spierballen zien en plotseling is iedereen weer in de zomerstemming. Hierbij is ook passende muziek nodig die de vele zwoele avonden, die hopelijk binnenkort gaan komen, extra luister bij zetten. De EP Moves van het nieuwe Amsterdamse collectief The New House lijkt gemaakt voor dit soort avonden. De band rondom trompettist, muzieksmid en producer Mark Nieuwenhuis gooit namelijk vele stijlen in de mix, waardoor een aanstekelijk geheel ontstaat met veel zomerse en exotische tinten.

Nieuwenhuis verzamelde een mooi stel muzikanten om zich heen om zijn composities gestalte te geven. Zijn creaties waarbij jazz, hiphop, funk en wereldmuziek samensmelten zijn niet altijd even eenvoudig, dus er wordt soms veel van ze gevraagd. Maar de band weet de vaak vrolijke liedjes overtuigend en met gevoel te brengen. Zo opent de plaat met het soms rauwe ‘Light Blue’ rondom een fijnzinnig trompet thema waarin ook een stevige gitaarsolo voorbij komt. ‘Sharktank’ doet zijn naam eer aan en ook hierin gaat de gitaar flink los, aangejaagd door de stuwende drums. Het nummer heeft wat Balkaninvloeden, wat het uiterst dansbaar maakt.

The New House wil mensen inderdaad graag aan het dansen krijgen, getuige ook het speelse ‘Chitka’. Het staccato ‘Square’ zou niet misstaan als filmmuziek, zoals de volledig instrumentale plaat in zijn geheel toch al filmische beelden oproept. Met ‘Vlugtlaan’ sluit de band melancholisch af, met een hoofdrol voor saxofoon en trompet. Zo komen alle muzikanten allemaal aan bod om zich van hun beste kant te tonen.

Moves is ondanks het hoge niveau geen plaat geworden die ingewikkeld aanvoelt, maar juist eentje die om sfeer en gevoel draait. De levendige composities zetten een zomers karakter neer, waarbij een feestelijke stemming ontstaat. Perfect voor de mooie weken die in het verschiet liggen en de band zou dan ook niet misstaan op zomerfestivals, die op zoek zijn naar een band voor een mooi dansfeest. Of gewoon om van te genieten in de woonkamer met je favoriete koude drankje.
Recensent:Ronald Kats Artiest:The New House Label:Eigen Beheer
Cover JAGD - Civic

JAGD - CivicIn 2016 won het viertal van JAGD terecht de Amsterdamse Popprijs waar het...