RECENSIE: Justin Timberlake - Man Of The Woods

Timberlake
recensie cijfer 2018-04-08 ‘Wie is Justin Timberlake?’ Said no one ever. De man die sexy terugbracht, de man die in zijn beginjaren dance (‘Rock Your Body’), hits (‘Lovestoned / I Think She Knows’), maar ook de emotionele nummers (‘Cry Me A River’) liet horen. Hij, die een zevenjarige muziekpauze nam om vervolgens terug te komen met nog meer hits als ‘Mirrors’ en ‘Take Back The Night’ in 2013. En in 2016 kwam daar de megahit ‘Can’t Stop The Feeling’ bij; de popsong van het jaar. Justin is een alleskunner, maar altijd zoals hij het wil; met veel stijl en persoonlijkheid. Nu is hij terug met deze keer nog meer Justin. Man Of The Woods gaat over zijn kind, zijn vrouw (Jessica Biel-Timberlake) en vooral over het genieten van het leven. Veel verschillende stijlen komen aan bod, van dance tot soul en van hiphop tot ballads.

De knallende opener ‘Filthy’ is geproduceerd door Timbaland, het meeste van het album door The Neptunes (Pharrell Williams & Chad Hugo). Er is een funky basloop aanwezig en de elektrische sound ligt lekker in het gehoor. De soms ietwat overdreven, hoge zang, wordt afgewisseld met een warme, zwoele zang. Aan het eind van het nummer hoor je Jessica praten met effecten uit de wildernis. Haar stem komt vaker terug op deze plaat, onder andere in ‘Hers (Interlude)’, ‘Flannel’ en ‘Young Man’. Dan vertelt ze persoonlijke of mysterieuze dingen. Ook een goede toevoeging heeft haar stem bij ‘Midnight Summer Jam’, waar ze in het lied zorgt voor de overgang van een rustig stuk naar de bridge. Een erg dansbaar nummer trouwens, vol met mondharmonica, viool en boem-klap. Dit sluit ook aan bij de tekst over een feestelijke sfeer. De ‘Rock Your Body’ van 2018.

Een van de tracks die opvalt op is ‘Supplies’. Met de zware bas en hiphop-zang lijkt dit een parodie op Migos en Desiigner. Af en toe hoor je een prrrr om die sfeer te versterken. We hebben eigenlijk toch liever een dansende dan een bouncende Justin. Daarentegen is er op de zangkwaliteit niets aan te merken; er is nergens een foutje te ontdekken.

Er staan ook een tweetal samenwerkingen op de plaat. ‘Morning Light’ met Alicia Keys is een soulnummer, met een laidback stijl. Het is warm en tegelijkertijd rauw gezongen; een mooi duet waarin Keys echt iets toevoegt met haar mooie stem. De andere samenwerking is die met Chris Stapleton. ‘Say Something’ is de nieuwe hit. Het is catchy, heeft een pakkende gitaarmelodie en een geweldige samenzang. De rust wordt afgewisseld met energie en de vele herhalingen zijn daardoor totaal niet storend. Een lied dat je na één keer horen lang niet meer uit je hoofd kan krijgen.

Het is moeilijk uitgepraat te raken over dit fantastische album. Man Of The Woods heeft zo veel verschillende stijlen en verrassingen. Justin Timberlake is terug en hoe! Een erg persoonlijk album, waarin we hem als volwassen meemaken. Mooi om zoiets te horen, terwijl we ons ook nog die stoere tiener van *NSYNC herinneren.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Justin Timberlake Label:RCA
Cover Toto - 40 Trips Around The Sun

Toto - 40 Trips Around The SunDe Amerikaanse rockband Toto viert dit jaar haar veertigjarig bestaan en...