RECENSIE: Yuno - Moodie

Moodie
recensie cijfer 2018-08-25 De in Jacksonville, Florida geboren Yuno maakt muziek die een mengelmoes is van pop, rock, hiphop en R&B. Daarbij ontwerpt hij zelf zijn artwork, regisseert zijn muziekvideo’s en maakt hij zijn eigen persfoto’s. Met een paar uitgebrachte singles heeft hij zich laten horen aan de mensen. Nu heeft hij van een paar singles samen met nieuwe muziek de EP Moodie gemaakt. Een zesdelige afspiegeling van de vrolijke jongen wie Yuno is.

Openingsnummer ‘Amber’ bevat veel beats en elektronica. Je hoort in het begin een kind praten en daarna volgt een zware bas. Dit zorgt ervoor dat het nummer goed te plaatsen is in het genre hiphop. De zang is wat brutaal, wat hier ook bij past. Verder is het een erg vrolijk nummer door de opwekkende synths. ‘No Going Back’ zet deze vrolijkheid door. Het is een swingende zomertrack waarbij de zware bas weer niet ontbreekt. Dit nummer is meer poppy dan de vorige en heeft ook een rockende uithaal van de gitaar waar ook de tijd voor wordt genomen. ‘Fall In Love’ is, zoals de titel doet vermoeden, wat zwoeler. Het is een rustig liefdeslied, waarbij er voorzichtig gezongen wordt. Ook door de teksten is het een wat zielig nummer.

‘Why For’ heeft invloeden uit de rock, maar is vooral meer gericht op hiphop. Dit komt vooral door de constante beat en het rap-achtig zingen van Yuno. Op de achtergrond hoor je subtiel de elektrische gitaar en op de voorgrond hoge zang met uithalen. Een lied dat een beetje doet denken aan The 1975 is ‘So Slow’. Dit komt door de zang die een beetje op de achtergrond te horen is samen met de lange uithalen en de stijl van zingen. De vrolijke belletjes gedurende het hele nummer zorgen voor vrolijkheid. De melodie en tekst blijven zich herhalen, waardoor het aangenaam is om naar te luisteren. De laatste track op de EP is ‘Galapagos’. Een nummer waarin de zware bas vervangen is door rustige percussie. Er zijn veel effecten op de achtergrond en ook een vrouwelijke rap-partij laat van zich horen.

Met de EP Moodie heeft Yuno laten horen dat hij thuis is in meerdere genres. Hiphop, rock en pop zijn allemaal terug te horen in dit opgewekte album. Een fijne plaat om naar te luisteren, omdat deze vrolijkheid gelijk invloed heeft op het humeur van de luisteraar. Het is bijna onmogelijk om niet blij te worden van de mix van muziek.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Yuno Label:Subpop
Cover Serpentwithteeth - Soil

Serpentwithteeth - SoilDe excentrieke Josiah Wise – beter bekend als serpentwithfeet - brengt na...