VERSLAG: Primus - 19/6 - Effenaar

Primus – 19/6 – Effenaar

Na een afwezigheid van 12 jaar keert Primus eindelijk terug naar Europa. De muziek van Primus is moeilijk te definiëren, en wordt dan ook vaak onder het genre ‘Primus’ geschaard. Ook termen als ‘alternatieve funkmetal’ of ‘psychedelische polka’ passeren nog wel eens de revue. Gister was de aftrap van de Europese tour in Paradiso, en vandaag spelen baslegende en excentriekeling Les Claypool, Larry ‘Ler’ LaLonde en originele drummer Jay Lane in de Effenaar.

Bij binnenkomst zien we op het podium twee enorme astronauten staan. Op het vizier van hun helmen worden gedurende het concert allerlei vreemde, hallucinerende beelden getoond die de muziek complementeren. Maar eerst speelt voorprogramma Hot Head Show nog een aantal nummers. Qua gefliptheid doet het trio niet onder voor Primus. Met nummers die van jazz naar metal naar tekenfilmmuziek gaan doen ze denken aan Mr. Bungle of Fantômas. Zanger Jordan Bennett weet enorme teksten in recordtijd uit te stoten en drummer Beatamax slaat breaks op de raarste momenten. Kortom: een geslaagd voorprogramma dat het publiek mee weet te krijgen in hun vreemde wereld.

Als Primus het podium betreedt, worden ze warm welkom geheten. Claypool ziet er uit als iemand die uit een Tim Burtonfilm is gestapt met zijn bolhoed en aparte motoriek. Hij hamert, tapt en zingt er met zijn aparte stem als vanouds op los, maar ook LaLonde laat zich niet kennen. Je moet van goede huize komen om als gitarist ruimte te vinden tussen het basgeweld van Claypool. LaLonde doet dat overtuigend met een paar heerlijke solo's. Jay Lane is een uiterst functionele drummer die de boel goed ondersteunt, ondanks dat hij de finesse mist van voorganger Tim Alexander.

De setlist van vanavond is een bloemlezing uit het complete Primusrepertoire. Hierbij kiezen ze niet alleen voor het bekendste werk; ook nummers als ‘Bob’ en ‘Here come the bastards’ komen aan bod. Binnenkort verschijnt nieuw album Green Naugahyde, en ook daarvan worden nummers gespeeld, waaronder het funky 'Lee van Cleef'. Voor twee andere nieuwe nummers, ‘Jilly's on smack’ en ‘The green ranger’, pakt Les zijn contrabas erbij. Deze nummers klinken bijna spookachtig. De surrealistische sfeer wordt nog eens versterkt door het weinige licht en het varkensmasker dat Claypool opzet.

Als Claypool hierna zijn zessnarige bas omhangt en publieksfavoriet ‘Jerry was a racecar driver’ inzet, is de Effenaar bijna te klein. Na ‘Tommy the cat’ en toegift ‘Frizzle Fry’ verlaten de mannen het podium. Er wordt nog minutenlang geklapt en gejoeld in de hoop dat ze nog terugkomen, maar helaas; het is weer voorbij. Hopelijk zien we ze snel weer, want Primus is terug!

BOYSETSFIRE - 30/6 - MEZZDe Amerikaanse band Boysetsfire heeft het vorige decennium vele platen...

GUUS MEEUWIS - 17/6 - PHILIPS STADION Op 17 juni vond het tweede in de reeks van vier 'Groots met een zachte G'...